• Sarah Al-Farhan, Name It
Social Media and PR Responsible @ Name It

Hos Bestseller-brandet Name It bygger Sarah Al-Farhan bro mellem branding og e-commerce. Som Social Media and PR Responsible er det hendes opgave at opbygge og styrke brandet, og derfor insisterer hun på at tænke 360 grader rundt om brandet.

Med omnichannel som sin ledestjerne udvikler Sarah Al-Farhan brandingkampagner i samarbejde med brandets e-commerce-team, der både styrker brandet – og resulterer i øget salg.

”Mit job er at skabe trafik til vores website, men jeg vil også vise, at branding kan skabe salg. Det handler i virkeligheden om at udfordre den klassiske kunderejse. At du ikke nødvendigvis skal følge salgstragten slavisk, men at du sagtens kan udvikle branding, der også sælger. For mig handler social commerce om at kunne kombinere langsigtede indsatser med salg her-og-nu. At kombinere branding med e-commerce på tværs af vores webshop, app og sociale medier,” fortæller Sarah Al-Farhan.

Branding med et kommercielt fokus

Selvom branding i udgangspunktet er en langsigtet aktivitet, og marketing typisk fokuserer på kortsigtet salg, har Sarah og hendes team bragt aktiviteterne tættere på hinanden. Næsten alle Name It’s brandingkampagner har i dag faste salgs-KPI’er, så de understøtter salgsmålsætningerne for tøjmærkets enkelte kollektioner.

Det betyder, at Sarah Al-Farhan har det som målsætning, at hendes langsigtede brandinginitiativer også skal kunne skabe resultater på den korte bane. Optimalt skal hendes posts på sociale medier både kunne inspirere, brande og skabe salg. En kombination, der stiller stor krav til brandet, indholdet og det tekniske set-up.

”En stor del af vores forretning baserer sig på vores online tilstedeværelse. Fordi vi arbejder med en omnichannel-strategi sørger vi for, at vi kommunikerer ’on-brand’ i alle led – men på en måde, der samtidig understøtter vores kommercielle mål. Det kan godt være en svær balancegang, men når du lykkes med at arbejde fokuseret med omnichannel, er gevinsterne ikke til at overse. Heldigvis kan jeg virkelig læne mig op ad teamet hos BeSocial,” siger Sarah Al-Farhan.

“Jeg ser BeSocial som en fast del af mit team. Som kollegaer på et andet kontor. Vi har et unikt samarbejde, hvor jeg kan være mig selv og altid ved, at jeg kan sige det, jeg har på hjerte.”

Sarah Al-Farhan, Name It

Sociale medier er en primær shoppingkanal

I takt med at onlinesalg fylder mere og mere for modebrands, har Sarah Al-Farhan også oplevet en større forståelse for sit arbejde. Sociale medier er blevet en primær shoppingkanal, og det har skabt øget opmærksomhed fra forretningen og hendes kollegaer.

”Der var engang, hvor alle ikke helt forstod, hvilken rolle sociale medier spiller. Det er heldigvis ved at ændre sig. For mig skal sociale medier arbejde i et krydsfelt mellem branding, marketing og e-commerce. Vi skal skabe opmærksomhed, bygge loyalitet og skabe salg. BeSocial har ikke bare spillet en stor rolle i forhold til at løfte vores indsats – men også løftet forretningens blik for, hvad sociale medier kan opnå kommercielt,” fortæller Sarah Al-Farhan og fortsætter:

”Det er selvfølgelig afgørende for mig, at mine samarbejdspartnere leverer resultater, men vores daglige samarbejde er lige så vigtigt. Jeg ser BeSocial som direkte kollegaer, som jeg kan sparre med og udvikle mig sammen med. Social commerce er en relativt ny og krævende disciplin. Det kræver, at du hele tiden udvikler dig, og det kan du kun gøre, hvis du har dygtige folk omkring dig.”