• Joanna Egeberg Nielsen,
Head of Marketing @ MOS MOSH  
  • Stefan Enghave Frandsen,
Head of E-com @ MOS MOSH  

Det danske modebrand MOS MOSH har altid bygget på et særligt DNA. Fra første dag har målsætningen været at opnå international succes, uden at gå på kompromis med hverken kvalitet eller de detaljer, der definerer brandet og deres styles. 

Derfor er det afgørende at ramme den rette balance mellem at opbygge MOS MOSH-brandet for både eksisterende og nye kunder – og understøtte forretningens kommercielle målsætninger. Det er to discipliner, der ofte trækker i hver sin retning, men hos MOS MOSH er de traditionelle siloer mellem salg og marketing brudt ned.  

Head of Marketing Joanna Egeberg og Head of E-Commerce Stefan Enghave Frandsen samarbejder hver dag om at styrke brandet og skabe trafik til webshoppen – bl.a. gennem deres fælles samarbejde med BeSocial. 

”Jeg har været med på rejsen i et år og kom med ombord for at styrke salget via vores webshop. På grund af vores værdier har det hele tiden været vigtigt, at online-salg ikke er noget, vi jagter for enhver pris. Det er en rejse, hvor vi har stor respekt for vores DNA og ikke mindst vores forhandlere. Paid social er nemlig også et vigtigt element i forhold til at skabe vækst sammen med forhandlerne. Det kræver bare den rette tilgang, så vi sikrer at alle vinder. Det er vi lykkes med, og det betyder, at vi faktisk overstiger vores kommercielle mål – uden at gå på bekostning med hverken brandet eller vores gode forhold til vores forhandlere,” fortæller Stefan Enghave Frandsen.

Fra samme verden

For den relativt lille organisation udgør al nyt content en stor investering. Typisk planlægger Joanna Egeberg fire kampagne-shoots om året, som bliver skudt rundt om i verden. For at sikre, at materialet bliver brugt optimalt, er det afgørende at samarbejde med et bureau, som forstår brandet – og går op i det. 

”Vi har meget få samarbejdspartnere, og vi arbejder ofte sammen med dem i lang tid. Generelt elsker vi at samarbejde med mennesker som går op i deres arbejde. For os handler det meget om kemi og om at matche vores energi. Det er selvfølgelig vigtigt for mig, at vores partnere forstår at arbejde rigtigt med vores brand, men det er lige så vigtigt med den personlige relation. For det i virkeligheden udgangspunktet for alt det andet,” siger Joanna Egeberg og fortsætter:

”Vores tætte dialog og sparring understreger, at BeSocial virkelig forstår os. De er oprigtigt interesserede i at hjælpe os med vores udfordringer. Det er meget tydeligt, at de er et samlet hus og bruger hinandens kompetencer. Det gør, at vi får adgang til hele holdets ekspertise, men stadig har én kontaktperson. De byder sig til, når vi står over for nye satsninger, og de tøver heller ikke med at udfordre os.”

“Hos BeSocial er ingen bange for at tage arbejdshandskerne på. De er altid klar til at springe til, når vi har behov for det. Det skyldes en tydelig og oprigtig interesse i vores brand - og i os som mennesker.”

- Stefan Enghave Frandsen, MOS MOSH

De indre linjer afspejler de ydre

I løbet af samarbejdet med BeSocial har partnerskabet bevæget sig fra primært brandende aktiviteter til at fokusere lige så meget på at styrke virksomhedens e-commerce-kanaler.

Samarbejdet med BeSocial har i følge Head of Marketing Joanna Egeberg hjulpet til at bringe fokus på at udvikle MOS MOSH-brandet selv i salgsfokuserede aktiviteter, så synergien mellem mellem branding og e-commerce udnyttes til fulde. 

“Det er vigtigt for både Stefan og jeg, at vi trækker i samme retning. Både internt og sammen med vores eksterne partnere. Med BeSocial får vi begge to mulighed for at indfri vores målsætninger – uden at det bliver på bekostning af ét af vores områder. Det betyder meget. Både for os personligt i vores daglige samarbejde – og naturligvis i forhold til at indfri forretningens mål. Ved at få skabt synergi mellem salg og marketing opnår vi meget mere. Det betyder, at vi i dag får to plus to til at give fem. Når de indre linjer er i orden, så er det altså bare nemmere at skabe gode resultater. Også sammen med eksterne partnere,” forklarer Joanna Egeberg.  

Styrken i et snævert fokus

Rejsen fra primært at sælge via leverandører til også fokusere mere på egen webshop har ændret spillebanen for MOS MOSH, der i dag fokuserer cirka 60 procent af sin energi på salgsfremmende aktiviteter – og de resterende ressourcer på brandopbygning.

For Stefan Enghave Frandsen er BeSocials specialisering i mode- og livsstilsbrands en afgørende ingrediens i samarbejdets resultater og kvaliteten af den løbende rådgivning. En faktor, som også giver indsigt i markedet ud over MOS MOSH’s egne rammer.

”Det er tydeligt at mærke, at BeSocial har fokus på mode, home og livsstil. De forstår vores branche og vores udfordringer. Det er en vigtig faktor i forhold sparring og rådgivning, for de kan trække på brede erfaringer fra modebranchen. Specialister har det med at være bedst i deres felt, og det gælder også for teamet hos BeSocial. De forstår virkelig vores brand, og vi kan stole på deres rådgivning om best practice. Det gør, at jeg altid føler mig i trygge hænder,” forklarer han.