1. marts 2022|12 Minutes

Hashtags er et af de mest vigtige elementer, som du kan og skal bruge i din strategi på Instagram.

Når du bruger målrettede hashtags i dine opslag eller i dine stories, er det stadig en af de bedste metoder til at blive opdaget af en ny målgruppe. Det kan medføre nye følgere, et højere engagement samt nye kunder til din forretning. Hertil kan også nævnes nogle parametre omkring hashtags:

  • Hvis du har en privat profil, vil dine opslag ikke komme ud på offentlige hashtagssider.
  • Du kan bruge op til 30 hashtags i et opslag samt 10 i en story
  • Du kan ikke bruge hashtags på andre folks profiler

Når du tilføjer et hashtag til et opslag, vil opslaget blive vist på siden for netop det valgte hashtag. Dette betyder, at alle, som anvender eksempelvis hashtagget #love, vil kunne finde deres opslag under denne side. Hashtags bliver brugt til at blive opdaget af en ny målgruppe, selvom de ikke har interageret med dit brand før. Jeg har eksempelvis i mit opslag nedenfor, brugt nogle hashtags inden for mit kerneområde. ”Menswear”, ”Fashion” og ”Style. Det gør, at folk, som søger på disse hashtags, vil opdage min profil, uden at de nødvendigvis følger mig.  Det er derfor en nem og yderst brugbar metode at anvende. Men husk altid, at det skal have relevans og ikke være spam.

Hvordan finder du så de mest relevante hashtags for netop dit brand? Det vil jeg forklare dig nedenfor. Men før vi kommer til det punkt, er det vigtigt, at du forstår forskellen på de forskellige typer af hashtags.

Community Hashtags

“Community Hashtags” er hashtags, der forbinder brugere, (der minder om dig selv og dit brand) om et specifikt emne. Nedenfor vil jeg vise ni forskellige typer af ”Community Hashtags”, som du kan bruge til din forretning:

  • Hashtags, der beskriver dit produkt eller service så som #shirt eller #barber
  • Hashtags der beskriver din niche eller din branche så som # weddingphotographer eller #travelphotographer
  • Hashtags til Instagram fællesskaber i din branche så som #bakersofinstagram eller #foodiesofinstagram
  • Hashtags til specielle events eller sæsoner så som #christmas eller #easter
  • Hashtags, hvor der er anvendt lokalitet #madeincopenhagen eller #barberaarhus
  • Daglige hashtags så som #mondaymotivation eller #throwbackthursday
  • Hashtags med udtryk som er relevante for, hvad du laver så som #fashionlover eller #becreative
  • Hashtags med akronymer så som #ootd (outfit of the day) eller #qotd (quote of the day)
  • Hashtags med emojis så som #👟 eller #🌞

Du bør bruge forskellige hashtags på dine opslag, så du dermed kan ramme forskellige målgrupper. Hvis du eksempelvis har et smykkebrand i Aarhus, kan du bruge hashtagget #Aarhussmykker til de mennesker, som leder efter smykker i netop Aarhus. Endvidere kan du bruge et mere generelt hashtag som #smykker til de mennesker, som er interesseret i smykker men ikke nødvendigvis bor i dit lokalområde.

Den bedste måde at finde disse ”Community Hashtags” på er at kigge efter, hvilke hashtags din målgruppe eller favorit profiler allerede bruger. Hvis du overvejer at lave dit eget Community Hashtag, skal du huske at finde på et hashtag, som ikke er alt for bredt. Det vil gøre dit arbejde nemmere, hvis du skal undersøge, hvem der har anvendt det.

Branded Hashtags

“Branded Hashtags” er et hashtag, som er unikt for dit firma, når du bruger Instagram til forretning. Det kan være så simpelt som dit brands navn, et navn på et af dine produkter eller kampagner. Dolce Gabbana bruger eksempelvis hashtagget #DGFAMILY, hvor målet er, at alle mennesker, som bruger deres tøj, skal anvende dette hashtag. Et Branded Hashtag kan også sagtens være et hashtag, som ikke har noget at gøre med navnet på dit brand men derimod dit brands identitet.

”Community Hashtags” er skabt for at øge rækkevidden af dine opslag, hvorimod Branded Hashtags er designet til at forbinde temaer for dig og din målgruppe. De kan blive brugt til at promovere en kampagne eller indsamle user generated content. Eksempelvis bruger Dolce Gabbana hashtagget #DGFAMILY for at skabe opmærksomhed omkring deres brand ved at give deres følgere et sted at dele relevant content. Ved at få dine følgere til at bruge branded hashtags i deres opslag og stories giver det dig en god måde til at blive opdaget af en ny målgruppe på. Dine følgeres følgere vil nemlig dermed opdage dit brand. Husk at minde dine følgere om at bruge det i deres captions eller stories, da folk dermed kan trykke på hashtagget og se alle opslag, som er tagget. Afslutningsvis kan du med fordel følge dit eget Branded Hashtag, så du kan holde øje med, hvad der kommer ind af nyt content.

Campaign Hashtags

”Branded -” samt ”Community Hashtags” er lavet for, at de skal blive bevaret. De danner dermed et samlet arkiv over alt, hvad der bliver delt. Når vi taler om Campaign Hashtags, er snakken en anden. Disse hashtags er generelt lavet for at vare et par dage, en sæson eller lignende. Grunden til, at disse hashtags ofte har en kortere levetid, er, at de drejer sig om nye produkter, specielle events eller lignende. Et eksempel her kunne være Dolcegabbana med deres kampagne, #DGSicilianJungle.

Find de optimale hashtags for netop dit brand

Nu, hvor vi har fået belyst de forskellige typer af hashtags, er vi endelig kommet til punktet om, hvordan du finder de bedste hashtags for netop dit brand. Når du bruger hashtags korrekt, kan det hjælpe dit brand med at opnå mere rækkevidde, mere engagement samt nye følgere. Men for at få succes med hashtags er du nødt til at være strategisk omkring, hvilke hashtags du bruger og hvornår du bruger dem.

De mest benyttede hashtags på Instagram er blevet brugt flere millioner gange, men selvom disse hashtags er populære, betyder det ikke, at du vil få tonsvis af likes, kommentare m.m. blot ved at bruge dem. Når så mange mennesker bruger disse hashtags, vil dit opslag forsvinde i toppen i løbet af få minutter eller endda sekunder. Så chancen for, at andre skal opdage dit opslag, er meget lille. I stedet for at bruge de mest populære hashtags på Instagram, er det bedre at finde og bruge hashtags, som er mindre, mere nicheorienteret og har en målgruppe, som er mere relevant for din branche.

Sådan finder du de bedste Instagram hashtags

1. Ved at analysere din målgruppe

Når du bruger tilfældige hashtags, vil du ikke opnå nye følgere og slet ikke nogen, som er relevante inden for din niche. I stedet bør du finde ud af, hvilke hashtags din målgruppe bruger og se på, hvilke som matcher dit indhold, når du skal lave et opslag. Dine hashtags skal altid være relevante og indeholde ord, som din målgruppe søger efter.

2. Ved at analysere dine konkurrenter

Det er altid en god ide at undersøge, hvilke hashtags dine konkurrenter anvender. Ved at undersøge dette kan du finde ud af, hvilke hashtags som er relevante og som giver det bedste engagement. Du skal ikke nødvendigvis begynde at konkurrere med de konkrete hashtags, men det kan give dig en god ide om, hvad folk taler om og hvilke hashtags de anvender. Her kan en bonus også være, at du opdager nogle nye, relevante hashtags, som du kan bruge i din strategi.

3. Ved at analysere de største inden for din branche

En af de bedste metoder til at finde relevante hashtags på er at følge Instagramprofiler, som har den samme eller en lignende målgruppe som dit eget brand. Alle brancher har hver især deres respektive store og indflydelsesrige influencers. Her kan du undersøge, hvilke opslag de laver og hvilke hashtags de bruger, som en fornuftig inspiration. Disse profiler er allerede veletablerede med følgere inden for din målgruppe, så det er smart at tage ved lære af de bedste inden for din egen branche.

4. Ved at finde relaterede hashtags

En anden smart måde at finde relevante Instagram hashtags på er at finde relaterede hashtags. Dette er en nem og simpel proces. Du skal blot skrive dit hashtag ind i Instagrams søgefelt og derefter vælge ”tags” fra dropdown menuen. Her vil du få mulighed for at se alle de største hashtags, som er relateret til dit eget. Det giver dig nye muligheder for at opnå rækkevidde og interagere med din målgruppe. Dette trick kan du faktisk også gøre med Instagramprofiler, hvis du leder efter nogle konkurrenter til dit eget brand.

Den bedste måde, som du dermed vil kunne finde disse typer af hashtags på, er, at analysere hvilke hashtags din målgruppe, konkurrenter samt de største profiler inden for din branche rent faktisk benytter. Det forholder sig meget ofte sådan, at jo mere nicheorienteret emnet er, jo flere samtaler har brugerne omkring det. Så det kan i mange tilfælde være en fornuftig ide at prøve nogle af disse hashtags af. For eksempel, hvis du laver et opslag omkring mode, og du overvejer at bruge hashtagget #fashion som millioner af brugere anvender, kan du vælge at gøre det mere nicheorienteret. Det kan du gøre ved at bruge hashtagget #mode eller #modeidanmark, så du dermed når en mere præcis målgruppe af mennesker med interesse inden for emnet. Det er helt klart den bedste måde at skabe mere interaktion omkring dine opslag.

Instagram hashtags må og skal dermed være en vigtig del af din strategi på platformen, da det er en fantastisk måde at komme tættere på dine kunder, finde user-generated content og opbygge samarbejder med potentielle influencers.