1. december 2022|30 Minutes

Har denne overskrift fået dig til at klikke, så er du måske havnet her, fordi du sidder som content creator eller digital marketing manager hos en virksomhed eller et brand med sociale medier, hvor mode/livsstil er centrum for det, som skal formidles ud til den helt rigtige målgruppe. Formålet med dette indlæg er at give dig nogle indsigter i de forskellige sociale platforme, nogle fede findings på performance og alt i alt hvorfor organiske opslag OGSÅ er vigtige for forretningen. 

Derfor kan du se frem til at læse med, hvis du vil vide mere om: 

  1. Hvad er vigtigt, når en SoMe strategi skal præciseres? 
  2. Hvilke platforme der er de bedste for modebrands? Hvad de kan/ikke kan hver især? 
  3. Hvordan man skaber engagerende indhold til forbrugeren? Herunder nogle fede eksempler. 
  4. Og sidst men ikke mindst: løbende værdifulde tips, som du kan tage med direkte i produktionen, eller hvis chefen skal overbevises om, hvorfor organisk social er værd at bruge tid/penge på 😉

Strategi – Sociale medier for modebrands

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at fashion/tøj er noget af det, som der sælges mest af online. 

De sociale medier spiller en stor rolle i, hvordan forbrugerne finder frem til et website. En anden vigtig detalje er, at flere og flere shopper fashion fra deres smartphone – helt sikkert fordi de sociale medier altid er lige ved hånden og er en kæmpe inspirationskilde og push faktor for det endelige køb. 

Selve strategien afhænger for det første af flere ting: Interne ressourcer. Nuværende organisk synlighed. Er målgruppen på platformene? Hvilken rækkefølge skal man gøre tingene i? 

Faktisk er det største formål at holde sit publikum engageret. Og hertil er de sociale medier geniale at bruge i sin markedsføringsstrategi. Men det kræver både tid og ressourcer, hvis man virkelig skal lykkedes med at gå fra awareness til purchase på de diverse medier. 

Forbrugeren skal nemlig underholdes og engageres (helst hver eneste dag), og her er den famøse købstragt rigtig god at have in mente, når der skal planlægges opslag og indhold, sådan at der skabes content, som taler til forbrugeren, alt efter hvor de er i deres individuelle købsrejse. Om det så er fordi, at I ønsker at nå ud til nye, potentielle følgere eller gerne vil tale til den solide kernemålgruppe. 

Et godt råd er at tappe ind i de forskellige niveauer/dele af rejsen, som forbrugeren er på. OG vigtigst af alt, at være tilstede, lige der hvor målgruppen er. 

Tip: Opdel jeres content ideér så de matcher de forskellige målgrupper. Fx: 

Målgruppe 1: Nye potentielle forbrugere

Målgruppe 2: Dem som kender brandet, men som skal overbevises om det endelige køb 

Målgruppe 3: Kernemålgruppen, som køber så snart der kommer nye produkter

Det er også væsentligt at få præciseret, hvor meget/hvor lidt fokus der skal lægges i de forskellige niveauer? Er det fx 30% awareness, 70% purchase?  

Reelt set, er det i hvert fald en god idé at skabe et godt overbliks-ark, som fungerer for dig/afdelingen. Det kan være noget så simpelt som et Excel-ark eller Trello-board. Med sådan et overblik er det nemmere at være enige om fx stil og tone, brug af emojis, hvornår der laves speciel grafik kontra miljøbilleder, samt hvilke temaer/indholdsidéer, der bruges på hvilken platform. For det er faktisk next step – hvilke platforme skal man dog befinde sig på? 

Insights om de forskellige sociale kanaler 

Det er med at være der, hvor der er et match til brandet og målgruppen. For alle sociale kanaler har forskellige ‘personligheder.’ Så lad os tage et kig på nogle af de mest brugte på det danske marked indenfor modebranchen.  

Statistikker viser, at nogle af de mest oplagte platforme til fashion brands er Facebook og Instagram. Det er også klart på disse platforme, at social commerce udviklingen er længst, som vi ser med eksempelvis Shopping. 

Facebook 

Her ser vi en platform, som særligt rammer de 18-34 årige fashion-købere. Men det kan være svært at få det yngre segment til at interagere på Facebook, da de fleste nok primært benytter platformen for chat-systemet Messenger, og sammenlignes platformen med Instagram, er organisk brand engagement på Facebook faktisk på vej ned. Men det skal endelig ikke afholde jer fra platformen, da det stadig er den, som er mest kompatibel med markedsføring, da der kan generes salg. 

Som nævnt ovenover er Facebook og Instagram længst i udviklingen med shopping. Det betyder helt præcist, at du kan tagge produkter på alle opslag, som linker ind til jeres online-forretning, hvor produkterne kan opleves, præcis som på hjemmesiden. Forskellen er at ALT foregår direkte fra platformen.

TIP: Her anbefaler vi, at I benytter et automatisk opdateret produktkatalog. Der går nemlig ikke længe før, at shop funktionen bliver en realitet i Danmark (er udrullet i USA), hvor man kan købe direkte fra Facebook uden at skulle et smut forbi hjemmesiden – nemmere bliver det ikke. 

Skulle du være i tvivl om, hvordan produktkataloget oprettes eller genereres, så tal med en udvikler, som helt sikkert vil kunne fremtrylle et feed til brug på Facebook.

Hvorfor Facebook: Shopping funktion med tagging af produkter. Danskernes foretrukne medieplatform. Det er muligt at oprette begivenheder. Der kan udføres nem/god kundeservice. Let tilgængelighed til virksomhedsoplysninger (en informationskilde til forbrugeren). Der er et direkte planlægningsværktøj i appen. Et personligt medie. Live shopping (kommer vi mere ind på senere). 


Obs på: Generelt faldende engagement. Kan være svært at gå viralt her. Algoritmen vælger, hvad forbrugeren skal se af indhold, så det kræver en stor følger-base.

Instagram 

Instagram er virkelig en business platform, der vil noget! Især for modebrands. Men hvis de forskellige shopping features skal tilgås, kræver det en business konto (dette kan ændres i indstillingerne fra profilen). Med en business konto får du adgang til nogle mere dybdegående muligheder: 

  • Tag produkter på opslag
  • Tag produkter i stories
  • Adgang til shop/forretning
  • Adgang til Instagram Insight: Her finder du data og analyser, som hjælper med at måle på indholdet og effekten heraf. Interagerer folk med de opslag, som du selv synes var helt geniale? Eller er det noget andet, der skal være i fokus? 

TIP:  Det kræver en vis grad af interaktion på kontoen før end, at META godkender din profil som virksomhedsprofil. Så i starten er det bare med at klø på med opslag og anskaffelse af følgere.

Med virksomhedsprofilen på plads er det med at bruge platformen, som den er yderst velegnet til. Vi anbefaler især, at du gør følgende ting: 

Optimér/opdatér profilen og Instagram Shop 

  • Et let tilgængeligt brugernavn 
    • God ide at undgå specialtegn som eksempelvis ! og ¨ samt æ,ø, og å 
    • Nogle gode eksempler er & other stories, Mads Nørgaard og Samsøe Samsøe:  

  • Et tiltrækkende indholdsfeed 
    • Der findes flere gratis App’s eller planlægningsværktøjer, hvori man kan tilrettelægge sit feed, førend at det offentliggøres. 
    • Det giver et bedre overblik over det visuelle feed. Passer farver og billeder sammen i tråden? 
    • Gratis apps til planlægning/tilrettelæggelse af sit indhold på Instagram: Later og Preview

  • En overskuelig og flot forretning – med kategorier og fede miljøbilleder
    • Mark og Waldorf’s og RAINS’ forretninger er nogle gode eksempler, med opdeling af diverse kategorier, som passer til sæsonen. Det understøttes af miljøbilleder, som fortæller noget om det indhold, der kan forventes under kategorien. Der er noget at dykke ned i som kunde.

  • Forretningen bliver som udgangspunkt skabt af META, og den kan godt bruge lidt editing, før den fremstår mere indbydende. En forretning, som der umiddelbart ikke er gjort noget ved, ser vi hos Helmstedt. 

Reels 

  • Reels er det nu det ENESTE video format på Instagram. Så det er bare med at tænke de vertikale formater ind i markedsføringen. 

Opdater highlights på profilen

  • Gem de vigtigste stories ned i relevante highlights. I highlight kan der være små historier fra brandet, interne succeshistorier eller generel viden om leveringstid, materialer osv. Sådan at nye såvel som eksisterende følgere altid kan gå tilbage og finde information, som kan have relevans for dem. 
  • Bahne har eksempelvis lavet deres egne ikoner, så der er en rød tråd i deres highlights. 
  • Vi hos BeSocial benytter også highlights, men med diverse billeder, som hører til de forskellige kategorier. Også det man typisk ser hos brands, som gør brug af highlights. 

Hvorfor Instagram: Rig mulighed for at eksisterende og potentielle kunder vil følge dig, da det er den platform, flest bruger til at følge virksomheder på (90% af folk på Instagram følger en virksomhedsprofil). Shopping funktion med tagging af produkter. Mange influencers. Tag af lokation (øger engagement-raten med 79% i forhold til opslag, der ikke har tagget lokation). Mulighed for viralitet. Den fashion-platform som forbrugerne foretrækker mest. Fungerer som en stor inspirationskilde, som på sigt styrker købsraten. 


Obs på: Den primære målgruppe på platformen er 18-34 år. Jo mere du investerer i at lave godt indhold, som forbrugeren kan interagere med, jo bedre. Ikke nok at poste et opslag i ugen.

Tiktok

Trending sounds, hashtags, algoritme, likes, delinger og kommentarer, præcis som vi kender det, men alligevel er denne platform helt speciel med sit underholdende, vertikale format, hurtigt skiftende trends samt en primær målgruppe på 13-24 år. 

Et medie i fuld bevægelse, hvor opmærksomhed skal skabes på et splitsekund. Det kan være svært at engagere brugeren på denne platform – dels fordi det stadig er meget nyt i Danmark.

Faktisk har vi tidligere skrevet et uddybende og informerende oplæg om hvordan et brand kan få millioner af visninger på TikTok, som kan læses her. 

Hvorfor TikTok: Vigtigt at forkæle algoritmen med lyde, der trender, og hashtags, som fortæller noget om videoen. How-to videoer performer særligt godt. Vælg en niche, sådan at algoritmen genkender jeres brand og dermed kan fremvise indhold til den rigtige målgruppe. 


Obs på: En ung målgruppe (13-24 år). En kompleks algoritme. Bedre til at skabe awereness kontra køb (vil nok ændre sig over tiden, i takt med at mediet udvikler sig).

Youtube 

Youtube er verdens andenstørste søgemaskine – en velbesøgt og populær platform. Platformen er god til at nå ud til mange mennesker, og det kan styrke troværdigheden omkring en virksomhed og dens produkter. MEN det er et tidskrævende medie, da det er omfattende at lave relevant videoindhold af god kvalitet, og sammenlignes platformen med eks. Facebook og Instagram er Youtube heller ikke lige så effektiv til at skubbe produkter ud til forbrugerne, som ikke allerede er i markedet for dem. 

Så hvis vi lige bevæger os lidt længere ned i købstragten for forbrugeren, hvor fokus er tænke/søge-fasen, så er Youtube oplagt at benytte. Fokus her er at “undervise” seeren med videoer, som kan engagere og underholde gennem inspirerende temaer som “how-to” og “step-by-step”-guides.

Tip: Har I eksempelvis et komplekst produkt på hjemmesiden, er det helt oplagt at filme en guide til, hvordan produktet bruges/håndteres af forbrugeren. På hjemmesidens produktside kan der linkes ind til Youtube-profilen, hvor forbrugeren kan se en guide. Med sådan en ekspertviden medfølger stor troværdighed, og videoen kan være det sidste overbevisende element før et køb.

Youtube er for en bred del af befolkningen, hvor vi ser mange aldersgruppe bruge utallige af timer. Og en af fordelene ved Youtube er især, at når først en video er uploadet, så ligger den der længe og kan søges frem igen og igen. På fx Instagram forsvinder tingene lidt ned i feeded, som tiden går. På Youtube handler det om at lave organiske videoer med indhold, som folk efterspørger. 

Hvorfor Youtube: Video content er et af de mest passende formater for fashion brands. 

Kan skabe brand engagement. Generere subscribers. Tilføre mere trafik til hjemmesiden. Giver indsigt i brandet og kan skabe højere grad af troværdighed. Mulighed for Live-sessions. Længere videoer, som opretholder opmærksomheden. 


Obs på: Tidskrævende format. Kræver videoudstyr (mikrofon, kamera og evt. lys og kamera stativer) samt adgang til et videoredigeringsprogram. Fokus på storytelling. Videoer til Youtube fungerer ikke på de andre platforme. Skal have en vis kvalitet.

Pinterest 

82% af “pinners” har udført et køb på baggrund af indhold, som de har set fra brands på Pinterest. I Danmark er der ca 1,1 mio. pinners (forbrugere), som benytter platformen som en stor opslagstavle til inspiration inden for bolig og mode. På det danske marked er målgruppen primært kvinder i alderen 25-45 år.

Pinterest for virksomheder kan først og fremmest give et kæmpe boost af trafik. Men lad os dykke ned i hvordan, man man som brand, starter ud på denne platform. 

  1. Skab Pins i vertikale størrelsesforhold, som er 1000×1500 pixels (2:3). Derudover skal Pins være simple, og have et tydeligt budskab. Pins kan nemt skabes i forskellige, kreative værktøjer som Canva, Illustrator eller Photoshop.

2. Tilmelding til ‘group boards’/opslagstavler.

En opslagstavle fungerer som en gruppe, hvor flere bidrager med Pins til det samme board. Disse opslagstavler har ofte mange følgere og en langt større rækkevidde og er oplagt at benytte, hvis man har en nyoprettet virksomhedsprofil på Pinterest, hvortil der skal anskaffes følgere. 

Opslagstavlerne findes ved at søge efter relevant indhold i søgefeltet og derfra vælge “opslagstavler” i scroll-down menuen. 

3. 70/30 reglen. Når det kommer til Pinterest, skal der selvfølgelig postes indhold, som ejes af virksomheden – eksempelvis billeder fra shoots m.m. Men hvis profilen skal prioriteres af algoritmen, kræver det især, at der postes jævnligt. En god regel til, at der kommer noget aktivitet på profilen, kan være 70% af jeres eget indhold og 30% andet. Det kan være en hjælp en inddrage andet content løbende frem for altid at skulle kreere nyt og eget content til Pinterest. 

4. Optimer kontoen og de forskellige pins. Med en virksomhedsprofil kan du som alle andre steder tilgå analyser om performance. Dette kan give et indblik i hvilke Pins, der får mest opmærksomhed. 

5. Pinterest trends. Som virksomhed er det muligt at segmentere på forskellige filtre og derefter finde frem til, hvad en specifik målgruppe søger efter i tiden. Ergo skabes der altid relevant indhold, som rammer målgruppen. Du finder Pinterest Trends lige her: https://trends.pinterest.com/?utm_id=trends-gtm 

Hvorfor Pinterest: Forbrugerne gemmer Pins fra mode og livsstilsbrands på deres private “opslagstavle.” Tag af produkter gør, at brugeren hurtigt kan tilgå netop jeres produkt (går fra inspirationskilde til aktuel handling). God mulighed for at prøve at finde sin niche på denne platform. 


Obs på: Fremvis nye kollektioner med rigtige tags på. Folk søger efter specifikke søgeord (inspiration) – Brug her ‘Pinterest Trends’ til at finde ud af hvad målgruppen søger på. Afgørende om den nye kollektion skal lægges ud med titlen: “autumn/vinter” eller “nytårsoutfit”

LinkedIn

LinkedIn er den mest professionelle platform for social networking og er også oplagt at benytte som fashion- eller livsstilsbrand. Som tidligere nævnt er TikTok fx god til de korte, kreative videoer, Instagram og Facebook er frontløber med direkte shopping, mens LinkedIn skiller sig ud på en anden måde. På denne platform kan du nemlig starte interessante debatter om aktuelle anliggender inden for fashion branchen og dermed bruge platformen til at positionere sig som et brand, der gør tanke til handling – og opnå tillid og respekt (fra et B2B publikum).

Men hvordan kan du så gribe det an på LinkedIn? 

  1. Opbyg dit brand gennem LinkedIn grupper, som fokuserer på fashion industrien. Her er der mulighed for at deltage i debatter eller opdage emner eller problemer, som andre virksomheder måske også kæmper med. 
  2. Opret forbindelser inden for samme branche. Benyt her LinkedIn’s søgefunktion til at finde personer med lignende interesser.
  3. Opnå troværdighed, autoritet og autenticitet. Når profilen har en vis mængde indhold, bliver siden også mere troværdig for målgruppen. Tænk gerne brandets niche ind på denne platform. Og prøv ikke at tvinge brandet ind i en alt for formel tone, hvis dette ikke matcher jeres brand identitet. Platformen er faktisk rigtig god til at vise nogle ‘behind the scenes’ elementer, som på en mere emotionel måde kan bruges til at opnå autoritet og autenticitet.

Hvorfor LinkedIn: En måde at interagere med et B2B publikum. Opnå gode forbindelser og adgang til  forretningspartnere. En mere professionel vinkel på brandet/virksomheden. 


Obs på: Vælg den rigtige strategi for jeres brand. Skal det handle om at dele ud af viden, fremvise behind-the-scenes, medarbejderne, succeshistorier? Det duer ikke bare at dele en TikTok video på LinkedIn – en vinkel, som vil fungere godt på LinkedIn, er, at forklare HVORFOR TikTok videoen har performet godt.

Engagerende indhold for modebrands

Lad os kigge på nogle fede indholdsformer, som kan inddrages i jeres markedsføringsstrategi. 

Live shopping

Der er en stor kløft mellem andelen af forbrugere, der er positive over for live shopping – og hvor mange brands, der faktisk benytter sig af det. Live shopping på Facebook er i stigende grad en populær indholdsform, som engagerer forbrugeren hjemme fra stuen til at shoppe produkter nu og her. Der er mange fordele ved live shopping, men især at det fastholder brugerens opmærksomhed i længere tid, det er et godt format til at tiltrække særligt generation-Z shoppers, det giver ligeledes kæmpe indsigt i, hvad brugeren har af præferencer og desuden en meget lavere retur rate. 

Se bare Plantorama, som gør det rigtig godt med live shopping: 

Kilde: Elisa

Hop i pyjamassen, under tæppet og se med, når vi inspirerer til efterårsferiens aktiviteter med familien🍁 Vi giver dig...

Posted by Plantorama on Wednesday, 12 October 2022

Vi giver dig også opskriften på (u)hyggelig Halloweenkage👻, nem efterårskrans (som ligner en million) og tips til...

Posted by Plantorama on Wednesday, 12 October 2022

Afstemninger

Polls er især gode at benytte i stories på Instagram. Her kan man stille spørgsmål og efterfølgende modtage feedback fra sine følgere. Feedback, som kan bruges effektivt i virksomheden, men det kan bestemt også være for morskabens skyld, hvor det fungerer som engagement hos forbrugeren. Funktionen er let tilgængelig på platformen og bruges jævnligt af store brands som fx ASOS. På denne måde inddrages forbrugeren i beslutninger, og det gør også, at brugeren får en relation til brandet. 

Behind the scenes

Behind the scenes materiale kan skabe tillid og troværdighed til jeres brand. Det kan bryde den ellers seriøse overflade og fremvise menneskene/medarbejderne bag brandet. Det giver brugeren indsigt i produktion og arbejdsgang og kan ligeledes skabe en mere likeable tilgang til jeres brand, da det personliggøres. 

Bobles Denmark er et fremragende eksempel på et brand, som benytter TikTok til netop dette:

Shop the look

Lykke By Lykke og JJXX er blot eksempler på brands, som er exceptionelle gode til at style modeller eller medarbejdere med produkterne, får skudt fede miljøbilleder og derefter bruger det som salgsmekanisme på platformene, så indholdsfeeded har en rød tråd.

Også Arket på Pinterest benytter en Shop The Look effekt, hvor de har tagget produkter på deres opslag. Dermed kan brugeren nemt tilgå hver enkelt produkt og altså få fat i hele looket, som fangede interessen fra start af. 

Indhold fra kreatører 

I dag ser man også i større og større omfang, at brands samarbejder med influenter omkring en historie. Dette er oplagt til at udvide målgruppen og udvikle på kollektioner. Influenter har den fordel, at de har et mere personligt forhold til deres følgere. Og kan et brand formå at samarbejde med en loyal kreatør, er der ingen tvivl om, at det vil generere både trafik, nye følgere og salg. 

Planet nusa er et fantastisk eksempel på et brand, som har taget samarbejder til nye højder med bl.a.: ‘Her går det godt’, Didde Mie From, Astrid Olsen, Silke Kristensen og mange flere: 

Indhold fra kunder 

Brugergenereret indhold er guld værd for jeres markedsføring på sociale medier, da det giver forbrugerne en mulighed for at involvere sig mere personligt med brandet. Og naturligt indhold skabt af jeres publikum, reducerer ligeledes markedsføringsomkostningerne, da det er en nem og billige måde at fremvise indhold på gennem reposts. Brugergenereret indhold kommer særligt fra loyale kunder. Men en måde, hvorpå indhold kan genereres af kunderne, er eksempelvis igennem en konkurrence eller ved et hashtag. 

GreenGate er et eksempel på et brand, som er tagget på meget indhold fra deres kunder af, og som også er gode til at reposte det i deres stories. 

Strategien skal nu udføres 

Hashtags, tag af produkter, optimeret grafisk indhold, video, idégenerering, udarbejdelse, planlægning, optimering – alt dette er en del af strategien ved organisk performance på sociale medier. Og nej, omsætning kommer ikke ved en dag-til-dag udførelse. Organisk social skal formes og optimeres gennem en løbende og længerevarende periode. 

Ting sker ikke bare af sig selv. Men med dette blogindlæg skulle du gerne sidde med nogle indsigter omkring de forskellige platforme, nogle konkrete takeouts til strategi og ligeledes nogle content eksempler, som kan hjælpe dig godt i gang. 

Egentlig handler det jo til en start meget om at prøve sig frem og se: Hvad virker? Hvad virker ikke?
Brug målgruppen direkte ved at spørge ind til, hvad de ønsker at se mere af? Vælg de rigtige platforme til jeres brandpersonlighed og brug ressourcer på at skabe det gode indhold. 

Vi anbefaler, at hvis ressourcerne er knapt, så start ud på én platform og læg energien der, frem for at gøre lidt over det hele. I hvert fald til en start. 

Husk også at organisk indhold ikke nødvendigvis medfører et salg, men tværtimod giver VÆRDI. Vigtig værdi for virksomheden samt hos forbrugeren, da der opbygges en relation. Vi ser ihvertfald at de brands, som gør mest ud af deres organiske rækkevidde, også er de brands, som har størst succes. 

MEN modsat kan man dog med annoncering ramme potentielle kunder på netop de tidspunkter og placeringer, hvor de er mest tilbøjelige til at købe. Og det hjælper vi glædeligt med hos BeSocial. Så tag endelig kontakt til os, hvis I har brug for hjælp eller har spørgsmål til betalt annoncering på sociale medier.