Hvis I ønsker, at jeres brand skal have mere synlighed, er TikTok den helt rigtige mediekanal for jer. Det er blevet meget svært, at nå en stor organisk rækkevidde på Instagram og Facebook, men på TikTok har I en god mulighed for at gå viralt med jeres content. Det kræver dog stadig, at man bruger de helt rette tiltag samt koncepter, for at få mange visninger på TikTok. Jeg har selv prøvet mange forskellige tiltag, før jeg endelig fik succes på platformen. Jeg gik fra at blot have 2-300 visninger på mit content til at få mange millioner, og min følgerskare gik fra 500 til 182.000 på få måneder. Måden jeg fik succes på, vil jeg fortælle om i dette blogindlæg.
Så hvordan øger I jeres chancer for at gå viralt og dermed få flere visninger på jeres content?
Algoritmen på TikTok
Algoritmen er det første som I skal sætte jer ind i. Algoritmen på TikTok er et komplekst system. Den er designet til at betjene brugernes indhold baseret på, hvad den mener, har den største interesse for den enkelte bruger. Systemet anbefaler content ved at rangere videoer baseret på en kombination af flere faktorer:
- Likes, kommentarer, delinger, fuldførelser og “re-watches”.
Jo mere engagement og jo flere visninger en TikTok-video modtager, jo mere sandsynligt er det at den vil blive vist til et større publikum. - Enhedsindstillinger
Algoritmen genkender en brugers enhedsindstillinger såsom placering og sprog. Jeres videoer bliver altid delt i nærområdet først. - Lyd
Når en video indeholder en populær lyd, er der større sandsynlighed for, at den bliver vist til flere mennesker. - Hashtags og caption keywords:
Inkludering af hashtags og nøgleord i jeres captions informerer algoritmen om, hvad jeres indhold handler om. - Brugeraktivitet og “Ikke interesseret”-feedback:
TikTok-algoritmen forsøger altid at vise videoer, som den mener, brugerne har den største interesse i at se. Den bruger tidligere aktivitet til at bestemme dette. - Completion rate:
TikTok fortæller selv, at en af de stærkeste faktorer for interesse er, hvis en bruger ser en video fra start til slut – også kaldet completion rate.
Alle disse faktorer har unik indflydelse på hver enkelte “For You Page”(I kan læse mere om “For You Page” i dette blogindlæg. Endvidere har hverken antal følgere eller tidligere succes-videoer en betydning for om en video kan gå viralt eller ej. Dette betyder, at selvom I kun har en håndfuld følgere, eller aldrig har postet på TikTok før, er der stadig en mulighed for, at jeres video kan gå viralt. Det fortæller meget godt, hvor stort et potentiale der er på platformen, hvis jeres brand skal blive set af en masse nye, relevante mennesker.
Hashtags
Hashtags er meget vigtige, i kampen om flere visninger på TikTok. Det er derfor også vigtigt at forstå, hvordan I bruger dem korrekt. Det er jeres mulighed for at ramme den ideelle målgruppe og samtidig være med på nye trends. Når I bruger et hashtag, vil TikTok vise jeres video til folk, som har interageret med andre videoer, som også har brugt det samme hashtag. I bør også bruge trending hashtags, når det giver mening på jeres videoer, da disse vil øge rækkevidden. For at finde disse trending hashtags, skal I blot klikke på udforsk-ikonet (Discover) som vist nedenfor.
Her vil alle de forskellige trending hashtags forekomme. Vælg herefter de hashtags, som matcher jeres opslag på bedste vis, og kombiner dem med hashtags, som fortæller noget om jeres video. Det kunne eksempelvis være #menswear #outfitoftheday eller #styleformen. Nedenfor har jeg vedhæftet et eksempel fra min egen TikTok video, hvor jeg har brugt nogle forskellige relevante hashtags.
Når I bruger disse hashtags, vil det fortælle algoritmen, hvad jeres indhold omhandler, og derefter vil TikTok vise jeres indhold til den rigtige målgruppe.
Trending sounds
En af de bedste metoder til at få flere visninger på TikTok er at bruge trending sounds. TikTok favoriserer videoer, hvor disse populære lyde er anvendt. Husk, at bruge dem imens de er populære, da trends skifter hurtigt på TikTok. Der findes nogle forskellige måder, hvorpå I kan finde de populære lyde.
- Mulighed 1: Scroll gennem jeres feed på TikTok (enten jeres For You Page eller following page) for at se, om der er nogle sange eller lydklip, som går igen. Hvis I oplever det, kan I klikke på lyde for at se, hvor mange brugere, der har lavet videoer med den, hvilket giver jer en ide om, hvorvidt lyden er populær eller ej. Hvis I ønsker at bruge lyden, kan I bruge den med det samme, I har klikket på den eller gemme den i jeres arkiv med favorit lyde.
- Mulighed 2: En anden mulighed for at finde populære lyde på TikTok er gennem videofunktionen. Klik på plus-ikonet nederst på skærmen, klik derefter på “tilføj lyd”. Her vil I finde en oversigt over de mest populære lyde i øjeblikket, som I frit og simpelt kan vælge mellem. Når I bruger en sang/lyd på TikTok i kommercielle sammenhænge, bør I undersøge reglerne for brugen af den.
Værdifuldt content
Det giver måske sig selv, at man skal lave noget værdifuldt content på et socialt medie som TikTok. Det lønner sig dog ved at være en af de mest effektive måder at få flere visninger på. Det er ofte “how-to” videoer eller anden form for content, hvor I uddanner eller hjælper folk med jeres indhold, som performer rigtig godt.
@anoblestyle How to style an #entryway! #entrywaydecor #diyhome #homestyling #homedecor #fyp #imbusyrightnow #tiktoktutorial #howto ♬ Afterglow – Ed Sheeran
@carolinafreixa How to make your dress fit perfectly🖤 #fashionhacks #tipsandtricks #styleinspo #SephoraLipLooks ♬ woman sped up – xxtristanxo
Det gør det fordi, at I giver brugerne ny viden, som de måske stod og manglede. Hvis I er i tvivl om, hvad I skal uddanne eller hjælpe folk med i forbindelse med jeres brand, kan I altid spørge folk i jeres videoer. Hvis I eksempelvis har et tøjbrand, vil nogle måske se, hvordan I styler et par hvide sneakers eller en rød kjole. Spørg derefter altid i kommentarfeltet eller beskrivelsen, hvad folk gerne vil se næste gang.
Krydspromover på andre platforme
En anden rigtig god måde at få flere visninger på TikTok på er at krydspromovere jeres content på andre sociale medier. I kan eksempelvis dele jeres TikTok videoer i Instagram Stories, med en klar call-to-action, som henviser jeres seere til at kigge på jeres TikTok profil. Nedenfor har jeg vist, hvordan I gør det.
Vælg en niche
At vælge den korrekte niche, som matcher jeres indhold, er meget vigtigt, hvis I ønsker at få flere visninger på TikTok. Det er en af de vigtigste faktorer, som påvirker algoritmen. Jo flere videoer I deler, som har relevans for jeres niche, jo mere vil algoritmen genkende netop jeres ekspertise og begynde at vise jeres content til den helt rigtige målgruppe. Her kan I tænke på, hvad der giver bedst mening at vise til jeres målgruppe. Det kunne være mode guides, make-up tips eller lignende. Vær derfor meget omhyggelige i forbindelse med, hvad I deler på jeres TikTok konto samt hvad I skriver i jeres caption. Hvis I altid holder jer til en specifik niche, vil det fortælle TikTok præcis, hvem platformen skal vise jeres indhold til. I bør også skrive hvad jeres side omhandler i jeres bio, ligesom her:
Post på det rette tidspunkt
I vil få flere visninger på TikTok, hvis I poster jeres indhold på det tidspunkt, hvor flest fra jeres målgruppe er aktive. TikTok tilbyder ligesom Instagram analytics, at I kan se præcis det tidspunkt på dagen, hvor jeres følgere er mest aktive. I finder alt informationen under feltet “Creator Tools”. I denne video bliver det hele gennemgået.
Når I har undersøgt dette, og det eksempelvis er kl. 16, bør I poste jeres indhold der, hvilket gerne skulle resultere i flere visninger.
Completion rate
Fuldførelsesgraden er et af de vigtigeste faktorer i TikToks algoritme – hvis ikke den vigtigste. I bør altid fokusere på at lave videoer, som folk har lyst til at se til ende eller gense jeres video flere gange. Jo længere tid folk bruger på at se jeres videoer, jo flere folk vil TikTok vise den til. Det er nøglen til at komme på flere brugeres “For You Page”, som vil være vitalt i forbindelse med at få flere visninger på TikTok. Sørg for at fange brugerne de første 1-3 sekunder, og hold dem underholdt, indtil jeres video er slut.
Høj kvalitet
Kvaliteten af jeres videoer har en betydning for, om jeres video får succes. Derfor bør I investere i et godt kamera (de nyere smartphones kan sagtens være med her). Uanset, hvor godt jeres kamera er, har lyset en stor betydning for, hvordan resultatet bliver. Hvis I er indendørs, så sørg for, at belysningen er god nok til at komplementere jeres optagelse. I bør altid filme i dagslys, men det kan også sagtens lade sig gøre senere på dagen, hvis I investerer i et godt lys set-up. Det har jeg personligt selv gjort, hvilket gør en kæmpe forskel ved kvaliteten af mine videoer. Det virker også meget godt på grå regnvejrsdage, hvor lyset er minimalt – selv i dagtimerne.
Se eksempelvis hvor skarp lyset og kvaliteten er i denne video
Hvis I optager udendørs, bør I have i mente, at smartphones ofte har en tendens til at overeksponere billedet, når der er meget lyst. Så sørg eventuelt for at filme et sted, hvor der ikke er for lyst.
Afprøv nye features
På TikTok handler det i høj grad om at afprøve og teste nye features. TikTok vil faktisk belønne jer for præcis at gøre dette. At være en af de første til at afprøve nye features, kan resultere i mere engagement og dermed flere visninger på jeres indhold. Vi så det eksempelvis med Instagram Reels, da det lige kom frem, hvor store muligheder man havde for at nå en langt større rækkevidde kontra de normale opslag. I bør derfor altid holde øje med nye features og prøve dem af, da det vil kunne være med til at øge jeres antal af visninger.
Med ovennævnte tips er I godt klædt på til at give platformen et forsøg og få flere visninger på jeres videoer. Det handler om at være konsekvent samt få testet en masse nye koncepter og finde ud af, hvad der virker bedst for netop jer.
Mere viden
13. januar 2023
Sleeknote leads: En overset bonus fra annoncering på Meta
4. april 2022
Øg onlinesalget med Facebook- og Instagram Shopping
13. marts 2022