18. maj 2022|19 Minutes

Sociale mediers indflydelse i vores købsvaner stiger fortsat, og det ser ikke ud til at falde foreløbigt. Faktisk bruger mere end 74 % af forbrugerne de sociale medier til at få inspiration til deres indkøb, hvor særligt modetøj er den produktkategori, der udforskes mest.

Udover McKinsey er der mange andre medier, som bekræfter, at fremtidens shopping er på de sociale medier (HubSpot, the Influencer Marketing Factory, Forbes mv.). Det vil derfor være her, at I skal ramme jeres nuværende og potentielle kundesegment. Faktisk forudsiger Statista, at salget via social commerce på verdens plan forventes at have en værdi på 605 milliarder dollars i 2027.

Det er derfor utrolig essentielt at benytte sociale medier til at inspirere potentielle forbrugere til at vælge ens brand. Social commerce spiller en skelsættende rolle i et brands eller en forretnings online tilstedeværelse – som særligt pandemiens nedlukninger og hjemsendelser eskalerede – dog er det stadig en uudnyttet salgskanal for mange. Men social commerce er mere end blot transaktioner og salg. Det er en måde at gøre shopping til en friktionsløs oplevelse.

I det her blogindlæg vil I blive godt klædt på til alle aspekter af social commerce, og hvordan I kommer i gang med at bruge det, uanset hvilken platform I ønsker at satse på.

Hvad er social commerce?

Social commerce er, hvor man flytter købsrejsen – helt eller delvis – over på de sociale medier. Det er en kombination mellem de sociale mediers inspirerende indtryk og oplevelser samt e-commerces transaktioner og salg, der gør købet inspirerende, friktionsløst og uden forstyrrende barrierer.

Med social commerce foregår hele shoppingoplevelsen – fra produktopdagelse og research til (helt eller delvis) checkout – på en social medieplatform. Der kan blive skrevet med vennerne og kommenteret på diverse opslag samtidig med, at der scrolles, opdages og inspireres til nye køb og produkter.

Social commerce vs. e-commerce?

Det er vigtigt at understrege, at social commerce ikke er det samme som e-commerce – også selvom de to begreber er tæt forbundet med hinanden. Social commerce, som vi også har defineret i forrige afsnit, giver forbrugeren mulighed for at udføre hele eller dele af købsrejsen inden for deres sociale medieoplevelse.

E-commerce refererer derimod til en købsrejse via en hjemmeside eller en dedikeret app. Man kan derfor sige, at social commerce er en måde at menneskeliggøre e-commerce eller kombinere det bedste fra social media med e-commerce.

Social commerce gør shopping til en oplevelse

Shopping på de sociale medier gør oplevelsen mere interaktiv end ved en typisk e-commerce handel. Forbrugerne kan nemt spørge vennerne ind til deres køb, vise de nye sko fra deres yndlingsbrand frem, kommentere på mosters nye par høje hæle, gennemgå kommentarer fra andre købere og interagere direkte med de tøjmærker, de elsker.

Der er flere måder, social commerce gør shopping til en oplevelse. Disse omhandler ikke bare at opsætte en shop direkte på de sociale platforme, og de vil være oplagte for mange brands at benytte i deres social media-marketing. Der findes fx:

Augmented reality

Med augmented reality, forkortet AR, kan man bruge forskellige kameraeffekter, så forbrugere kan interagere med produkterne i deres feed. Dette er noget, som alle platforme, vi arbejder med, tilbyder. Det vil sige Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok og Snapchat.

Augmented reality (AR) kombinerer data fra den fysiske og virtuelle verden for at tilbyde et ekstra lag information. I det her tilfælde hjælper det til at se produkterne som en del af forbrugernes virkelighed fx ved at se produktets egentlige størrelse eller prøve det på. Nedenfor er der et eksempel med PRADAs forskellige tasker.

I ovenstående kan man se, hvordan PRADA bruger funktionen, så brugerne kan prøve deres håndtasker sammen med deres outfit, inden de gør et køb. Herudover er der mulighed for at sende billedet til alle sine venner.

Lookbooks

Digitale lookbooks giver forbrugerne mulighed for at udforske og interagere med et brands forskellige produkter uden at forlade platformen, de befinder sig på. Her kan I vise jeres kollektion frem på en inspirerende måde, der erstatter de klassiske landingssider på en webshop. Her kan I levere en autentisk stemme, interaktive oplevelser og en digital platform til jeres forbrugere.

Storytelling

Når vi skriver storytelling, mener vi, hvordan man kan bruge elementer som billeder, videoer, guides, afstemning, karruseller mv. til at vise brandets historie. Helt klassisk: Show it, don’t tell it.

I viser med andre ord hjertet bag jeres brand. Via storytelling kan I dele brandets narrativ, dets mennesker og jeres produkter på en måde, der engagerer, underholder og informerer forbrugerne.

Kreatørsamarbejde

Kreatørers (influencers) evne til at udvikle content og engagement herpå kan give jer forretningsmæssig værdi. Det er en stærk måde at nå ud til jeres målgruppe, hvis I vælger den rette samarbejdspartner, der kan promovere jeres brand og produkter. Det er, uanset om vi taler makro- eller mikrokreatører.

På fx Instagram har I mulighed for at tilføje en kreatør – influencer, om man vil – som shoppingpartner, hvis I har et samarbejde. Herved tilføjes der et link til jeres Instagram Shop fra personens profil, og kreatøren kan samtidig tagge jeres produkter i opslag og historier.

Liveshopping

I er sikkert blevet eksponeret for livesalg på jeres sociale medier, hvad end det er i form af auktioner, ja tak-tilbud, liveshopping eller lignende. Liveshopping er en hybrid mellem den fysiske butik og digitale webshop. Her står sælgere og specialister til rådighed og kan hjælpe, rådgive og fremvise produkter. Alt sammen i realtid og med mulighed for feedback fra dem, der følger med.

Som brand kan I nå ud til mange og derved skabe en unik shoppingoplevelse med nærvær og personlig relation. Samtidig modtager I feedback fra en live “fokusgruppe

“.

Social commerce fjerner friktion

Hvis I har opsat en shop direkte på en social platform, fjerner I friktion fra købsrejsen. Det gør det meget nemmere at gå fra opdagelsesstadiet til købsstadiet. Virksomheden er der. Produkterne er der. Og man forstyrres ikke med andre elementer.

Jo flere klik forbrugerne skal foretage for at gøre et køb, desto større sandsynlighed er der også for, at de skifter mening og falder fra. Hvis I kan reducere de mange trin, kunden skal foretage sig fra annonce til køb, kan I løfte konverteringsraten.

Det er muligt at opsætte Facebook-, Instagram-, Pinterest- og TikTok Shop, der netop bidrager til den friktionsløse shoppingoplevelse. Her kan I også opsætte en række funktioner, som kan bruges til at få flere til at opdage jeres brand og produkter. Det er fx tagging af produkter i opslag og historier, synlighed i shopsektionen, samarbejder med kreatører og meget andet.

Dog er det ikke muligt at foretage direkte køb på sociale medieplatforme i Danmark endnu. Hvornår, det bliver muligt at bruge checkout-funktionen uden for USA, er stadig uvis.

Social commerce giver indsigt i realtid

Kunne det ikke være interessant at se, hvilke produkter der klarer sig bedst? Og gerne i realtid? Så er det faktisk muligt. De forskellige platforme har deres egne værktøjer til at give indsigt i netop dette. Facebook og Instagram har fx commerce manager, hvor I kan se, hvilke produkter forbrugerne interagerer med.

I kan få indsigt i, hvem der interagerer med produkter, og hvor mange der klikker sig videre fra jeres shop til webshoppen for at købe produkterne. I vil med andre ord kunne påvise værdien af jeres opslag og historier på fx Instagram. Det er dog fælles for alle platforme, at man skal implementere deres pixels på jeres webshop for at få denne indsigt.

Social commerce kan skaleres internationalt

Med annoncering kan man betale de sociale platforme for at vise sine produkter frem til endnu flere relevante personer. I vil dermed få en større awareness omkring jeres brand samt de produkter, I tilbyder.

Dette kan nemt skaleres internationalt. Har I først forbundet jeres webshop til de sociale platforme, kan man annoncere på tværs af markeder med det samme. I og med at hele sociale medie-købsrejsen omhandler, at forbrugeren skal opdage og blive inspireret, kan I for ganske få kroner træde ind på nye markeder.

Social commerce genererer social proof

Når det kommer til onlineshopping, er anmeldelser og anbefalinger essentielle. Da forbrugerne ikke nødvendigvis kan teste eller prøve jeres produkter i virkeligheden, har de brug for at høre, hvad tidligere kunder har oplevet. Her bliver anmeldelser nøglen for potentielle kunder til at træffe en kvalificeret købsbeslutning. Online køb er stærkt forbundet med tillid.

Ved at have styr på købsrejsen, indholdet, produkterne samt forbrugernes ønsker genererer det positiv feedback. Denne vil tiltrække nye købere, som vil efterlade en ny positiv feedback osv.. Eftersom jeres engagement vokser, vil sociale mediers algoritmer anse jeres indhold for at være relevant og værdifuldt for flere potentielle forbrugere.

Eksempler på social proof via social commerce:

  • En ven, som, du ved, har god stil, har liket et produkt i en annonce på Instagram, som du også modtager. Det gør dig tilbøjelig til at købe.
  • En influencer, som du følger, anbefaler et produkt fra et brands Instagram Shop i en af sine Instagram guides.
  • Du har opdaget et nyt brand på Facebook og kan se, at en af dine venner har lavet et positivt review.
  • Du overvejer at købe en kjole men er i tvivl om, om pasformen passer til dig. I brandets Instagram Shop finder du et billede fra en anden kunde med samme kropsform som dig. Hun har kjolen på og har tagget produktet, så det fremgår på shoppen. Nu er du overbevist.

Med disse greb kan I skabe den tryghed, der kan lede til, at forbrugeren gør et køb.

Hvilke platforme til social commerce?

I skrivende stund er der ingen platforme i Europa, der tillader køb på selve platformen. Samtidig er det heller ikke alle platforme, der er lige gode til sociale commerce for alle virksomheder. Det er derfor vigtigt, at I er kritiske med, hvor I vælger at bruge jeres ressourcer. Undersøg også, hvor jeres målgruppe befinder sig, så I får den bedste udnyttelse.

Facebook og Instagram

Facebook og Instagram har begge en del muligheder og funktioner at benytte sig af, som taler ind i kernen af social commerce.

Ved både Facebook Shop og Instagram Shop kan I tilpasse, hvilke kollektioner og produkter, I ønsker vist. I kan tilpasse skrifttyper, billeder og farver, så det passer til jeres brand.

Over 70 % søger efter deres næste køb, når de er på Instagram. Med Instagram Shop kan forbrugerne købe produkterne, der fremgår i jeres videoer og på billeder via product tagging på både opslag og historier samt samarbejder med kreatører. Med tags på jeres opslag og historier vil forbrugerne blive ført ind på jeres shop. Her kan de klikke sig videre til jeres hjemmeside.

I skal have opsat en Facebook Shop korrekt først, da Instagram Shop trækker data fra jeres Facebook-katalog.

Pinterest

Man kan ikke købe i selve Pinterest-appen I Europa, men der er stadig rigeligt med muligheder for jeres brand ved at bruge platformen. 80 % af de ugentlige pinnere på Pinterest opdager et nyt brand eller produkt på Pinterest. 97 % af de mest populære søgninger er nonbranded. Det gør det nemt for et brand at tage sin målgruppe fra opdagelse til køb, men også for brandet at blive opdaget i det hele taget.

Ligesom med de ovenstående eksempler kan I oprette en Pinterest Shop ved brug af product pins, hvor I pinner jeres produkter, så de bliver vist på jeres virksomhedsprofil. Herved kan I præsentere jeres produktsortiment til forbrugerne. Derudover har platformen også Pinterest Lens, der er en form for AR, der giver brugerne mulighed for at afprøve tøj og makeup virtuelt i appen. I kan se et eksempel nedenfor.

TikTok

TikTok tilbyder TikTok Shopping som deres shopløsning. Dog er det ikke muligt at bruge den uden for USA. TikTok er den nyeste spiller inden for social commerce, men platformen har med raketfart fanget Millennials og Gen Z med det underholdende og anderledes format. I kan vise jeres produkter i korte, kreative videoer, hvor hver tredje TikTokker er blevet influeret til et køb.

TikTok tilbyder mange features til at promovere jeres brand og produkter såsom:

  • Brand takeover
  • Hashtag-challenge
  • Branded effect
  • TopView
  • In-feed ads

Særligt branded effects er interessant, da det er en anderledes, kreativ og sjov måde at interagere med forbrugerne på. Her skal I nemlig skabe jeres egne filtre, som TikTokkere kan anvende på deres egne profiler og dermed indirekte brande jer.

Snapchat

Snapchat har ændret den måde, vi bruger mobilens kamera. Og inden for den seneste årrække har platformen investeret heftigt i mulighederne for shopping. De har bl.a. Snap Store (deres egen merchandisebutik) samt masser af annonceringsmuligheder som:

  • Snap Ads
  • Collection Ads
  • Dynamic Ads
  • Story Ads
  • Commercielt
  • Filters
  • AR lenses

Sidstnævnte er den nyeste investering inden for augmented reality, hvor brugerne kan anvende appens linsefunktion til at browse produkter. Forbrugerne kan virtuelt prøve tøj, accessories og makeup på og interagere kreativt med jeres produktsortiment samt dele det med deres venner. Det kan være med til at mindske fejlkøb og returneringer.

Nedenfor kan I se Snapchat AR lenses til at bruge forskellige slags mascara fra Ulta Beauty.

Fremtiden er … social

Mens verden er foranderlig, forsøger virksomheder at ændre sig sammen med den. I takt med at den yngre generation, Gen Z, bliver ældre, skal vi forvente at se et skift i den digitale verden og den måde, vi shopper på. De er den første rigtige generation, som er født i den digitale verden. Mange brands vil altså gøre sig kloge i at få kendskab til denne målgruppe og deres foretrukne onlineshopping-præferencer.

Fremtiden bliver med andre ord kun mere social. Det er bare med at benytte de medier, der tilbyder features, som taler ind i forbrugernes ønsker og samtidig kan give ens virksomhed forretningsmæssig værdi.

BeSocial – specialister i social commerce

Som I kan læse, er der mange muligheder at benytte, når det kommer til at udnytte de forskellige sociale medieplatforme, og de muligheder bliver kun ved med at vokse. Det er derfor ikke altid lige til at vide, hvilket medie, format eller funktion man skal satse på med sit brand eller virksomhed for at blive en succes med social commerce.

Hos BeSocial er vi specialister i social commerce og kan rådgive jer om jeres muligheder helt uforpligtende. I kan opdage nye salgskanaler og nå ud til nuværende og nye målgrupper. I kan se vores kontaktinformationer længere nede på siden eller booke et telefonmøde med en af vores medarbejdere, så kan vi tage en uforpligtende snak om netop jeres muligheder.