24. januar 2023|24 Minutes

Liveshopping er et nyt, men yderst populært format inden for social commerce og kan bruges af ALLE virksomheder, som ønsker at generere online salg. Men mangler du lidt indsigt i, hvordan liveshopping kan være favorabelt for jeres virksomhed, så læs med her, og få nogle guldkorn omkring fordele og ulemper ved liveshopping, nogle gode live-eksempler samt hvordan det fungerer i praksis. 

Hvis liveshopping skal beskrives med få ord, er det underholdende produktopdagelser. Det er ‘salg’ med feedback i realtid, samt at forbrugerne inviteres ind i en setting af fede anbefalinger, hvortil de kan stille direkte spørgsmål. Liveshopping er at købe produkter eller tjenester, som vises i en live udsendelse, hvor forbrugeren meget simpelt kan bestille et produkt ved at tilføje en kommentar ud fra de informationer, som værten fra den pågældende live giver. Og forbrugerne er vilde med det!

Du kan i oplægget her læse om følgende: 

  • Gode eksempler på liveshopping 
  • Fordele ved liveshopping
  • Facebook og Instagram – hvad skal du være obs på? 
  • Hvordan fungerer det helt konkret? – guide 
  • ELISA – tredjepartsprogram
  • Skaf et publikum – og spred budskabet!

Klik dig rundt, som du ønsker, eller læs med fra begyndelsen 🙂

Livehsopping på mobilen

Gode eksempler på Liveshopping i fashion og livsstilsbranchen

Hvor meget kræver en live session egentlig? Lad os tage et kig på nogle fede eksempler fra virksomheder, som gør det særligt godt. 

Liveshopping foregår primært på Facebook og Instagram, som du også vil se i de følgende eksempler. 

Plantorama 

Hos Plantorama går de live ca. én gang om måneden, og særligt når det giver mening i forhold til sæson og højtider. Det foregår direkte fra ét af deres 13 centre rundt i landet i vaskeægte studie-setup. Det er værten Sisse, som følger dig igennem ca. en times live, som sendes i bedste sendetid nemlig kl. 20, hvor lækre varer præsenteres, og attraktive præmier er på højkant. 

På skærmen ses et “overlay”, som viser, hvilke emner udsendelsen kommer til at handle om. Og der kommer løbende information til kunden om, hvordan de bestiller deres ønskede produkt. Et simpelt filter, som giver seeren et overskueligt overblik. 

Formålet med Plantoramas lives er at markedsføre plantecentrene, øge kendskabet til onlineshopping og de forskellige leveringskoncepter samt at skabe en dybere relation til deres kunder med en opfordring til, at disse skal komme ned i deres lokale Plantorama for at handle blomster og planter. Derfor bruger de også ekstra krudt på setup og atmosfære i deres studie, så det ser indbydende ud. 

Annoncering forud for en live har stor betydning for tilslutningen af seere på selve live-dagen. Plantorama annoncerer en begivenhed for live-eventet en uge før. Denne er målrettet deres mest loyale målgruppe, men også helt nye, der kunne have interesse. På den måde sikrer de at få nogle nye seere med i loopet ved hver live session.

Udover dette laver Plantorama også en konkurrence i ugen op til. Dette postes som et organisk opslag, hvor man typisk skal kommentere i kommentarsporet, og vinderen trækkes så under selve live udsendelsen. En smart metode til at trække seere til, når Plantorama går live – for tænk nu, hvis du vandt?

Tip: En god idé er også at lave annoncering på konkurrencen, så den med et boost opnår endnu større rækkevidde. 

Plantorama gør også det smarte at fastholde deres kunder efter, udsendelsen er slut. På deres hjemmeside linker de nemlig ind til alle tidligere lives, hvor du nemt kan finde produkterne fra showet. Alle produkterne derfra er lagt ind på en produktside, så hvis du ikke nåede at få fat i produktet i selve udsendelsen, kan det nemt findes de efterfølgende dage.

Derudover har Plantorama nogle stærke USP’er. Og især når Liveshopping stadig er et nyt format, kræver det nok et ekstra push for, at kunderne skal overbevises om at kigge med. Så en form for præmie er en god idé – enten direkte til en heldig vinder, til alle som deltager eller at seerne får noget viden, som man ellers ikke ville få, hvis IKKE man så live udsendelsen. Det er med at gøre det lidt eksklusivt at deltage.

Power

Måske du allerede har stiftet kendskab med POWERs live-sessions? Under Black Friday 2021 omsatte POWER for 2.68 million EUR på blot 4,5 timers live (tal fra Elisa.dk). Foruden det flotte salg kom utallige kommentarer, reaktioner og seerer, som efterfølgende resulterede i flere tusind tilmeldinger til deres kundeklub. Et fantastisk eksempel på at det ikke blot er salg her og nu, men også vedvarende værdi i form af leads, som et live event kan skabe. Kilde: https://elisa.io/client-cases

POWER lægger mange kræfter i liveshopping og er særligt kendt for de vilde tilbud og den høje underholdningsværdi. For ja, POWER har en solid liveshow-opsætning.

Men der må være en grund til, at POWER performer så godt i deres lives? 

Først og fremmest opretter og deler POWER begivenheder direkte på Facebook, som leder op til det store event. Her finder man information om deres kommende live, og hvilke fordele der er ved at se med.

Power tv danmarks største live shopping show

Derefter kommer deres originale live med høj underholdningsværdi. Og til sidst benyttes de leads, de har indsamlet, til fremtidige salg.

Det er vist ingen hemmelighed, at deres udsendelser kræver meget planlægning og er en langt større produktion end så mange andre virksomheders. 

Tip: Det kræver ikke nødvendigvis alt det vildeste og nyeste udstyr førend, at en virksomhed kan gå live. Det handler om at tilpasse det til virksomhedens DNA, og alt begyndelse har en start. Så lad jer ikke skræmme af det store setup, som POWER kører med. 

En anden vigtig part i live udsendelser er værten/værterne. Det giver et langt bedre flow og udstråling af professionalisme, hvis der er lavet et manuskript, så der ikke bliver kludret rundt i sætninger eller produkterne.

Værterne hos POWER har fx talepapirer som guideline, og hele showet er tilrettelagt fra start til slut. Og så er der ingen tvivl hos forbrugeren om, hvordan de bestiller produkterne, som der tales ud fra, da der kører en bjælke nederst under hele udsendelsen med en guide til bestilling og konkurrencer.

Tekst til at bestille varer

Derudover gør de mange tiltag for at gøre kunderne opmærksomme på, at der sendes live. FX på deres hjemmeside har de oprettet en kategoriside i deres buttom-menu.

Powers bottom menu til liveshopping

På siden der kan man oplyse sit telefonnummer og få en påmindelse så snart, POWER går live.

Tiffany 

Og nu for at drage et helt andet setup ind i liveshopping universet, så lad os tage et kig på Tiffany i Aalborg. Butikken er velkendt både online og fysisk, hvor de forhandler populære modebrands til kvinder. 

Tiffany gik live for første gang i september 2022, og deres live hører til den mere simple kategori. I deres butik i Aalborg, har de et lokale til at afprøve nye styles, som postes dagligt på deres sociale platforme. I samme lokale filmes deres lives. Der er et enkelt gardin i baggrunden, som giver en stille og rolig setting. 

I deres live medvirker to af deres ansatte, som prøver/fremviser tøjet. Idet de er to værter, kommer der et godt flow i udsendelsen, da de skiftes til at præsentere et outfit foran kameraet. Kameraet holdes stille på et stativ – altså et setup, som ikke kræver mange kræfter i form af personale. 

Pigerne benytter noget så simpelt som printet papir, som de holder op foran skærmen med produktnavn, selve nummeret, som skal skrives i kommentaren samt prisen på produktet – og det fungerer helt optimalt. 

Deres live sessions bliver meget jordnære og beskrivende. 

konklusionen på selve tilgangen og opsætningen af liveshopping er, at det kan gøres på utallige måder, og hver metode er skræddersyet i et koncept, der passer det enkelte brand, så det virker både autentisk og troværdigt. 

Hvilke fordele er der ved Liveshopping? 

Liveshopping giver som før nævnt et øget salg samt mere personlig relation og interaktion med kunder. Et format, som rammer forbrugerens behov på flere måder. 

Christian Vester, Direktør i ELISA (som vi præsenterer senere i dette blogpost) har nævnt i en artikel: “Når man går i gang med liveshopping skal man være strategisk, men man må også være åben for at prøve forskellige formater af, førend man finder den perfekte opskrift til sit brand. Her kan man variere lidt i fx forskellige værter, tone of voice, varighed, timing og antal udsendelser, før man rammer det, der passer godt til virksomheden og målgruppen.” Kilde: https://www.mynewsdesk.com/dk/easy-live-sales/pressreleases/liveshopping-er-fremtidens-e-handel-3179635 

Instagram Business beskriver, at brug af livevideo menneskeliggør dit brand igennem et rigt storytelling format. Det giver kunderne en fordybende måde at opdage og købe produkter på. 

I følge en Instagram Trends Research Study (2020) bruger 44 % af de adspurgte Instagram-funktioner som ‘shopping-tags’ og ‘shop-fanen’ til at shoppe ugentligt. Instagram er i højere grad blevet en platform, brugerne med vilje tilgår for at shoppe og søge inspiration.

Instagram fremfører i en video, hvordan man bruger liveshopping til at nå kunder på deres platform. Denne video kan du se lige her: https://business.instagram.com/blog/instagram-live-shopping-reach-customers 

OBS: Dog er den fulde shop-funktion indtil videre kun udrullet i USA. MEN når liveshopping for alvor kommer til Danmark med direkte checkout igennem Instagram, vil de forskellige events ligge under fanen “shop/forretning”,  som kun vil virke i mobil-app’en. 

Liveshopping findes under shop fanen

Men lad os kigge på nogle helt konkrete fordele ved liveshopping: 


Højere CLTV (Customer Lifetime Value) 

Liveshopping gør det muligt for brands at fastholde deres kunder ved at levere værdifuldt indhold gennem en differentieret shoppingoplevelse. 

Stigning i fastholdelsesraten fører til stigning i den gennemsnitlige ordreværdi i takt med, at kunderne bliver mere fortrolige med formatet. 

 

Kortere beslutningsproces 

Liveshopping har forkortet de overvejelsesprocesser, der er mellem opdagelse, inspiration og køb. Alt dette foregår nemlig i løbet af en times tid i en live session. Kunder kan både opdage et nyt mærke/produkt, få viden om produktet i realtid og ligeledes gennemføre købet direkte i kommentarsporet. Og er der gode tilbud involveret, er der pludselig ikke langt fra tanke til handling! 

 

Skil jer ud fra konkurrenterne 

Der er en stor kløft mellem andelen af forbrugere, der er positive over for liveshopping, og hvor mange brands, der faktisk benytter sig af det. Liveshopping er stadig et forholdsvis nyt format i Danmark. Så hopper du med på bølgen nu, er du firstmover på markedet. 

 

Track brugerens præferencer 

Med livestreaming kan du spore hvert produkts ydeevne ved at vurdere likes, kommentarer, gennemsnitstid brugt på at se med, CTR og mange flere dataindsigter. Det giver dig et klart billede af, om dine kunder hælder mere til fx nederdele eller kjoler og derfra planlægge din fremadrettede lagerstyring. Førstepartsdata lige ned i rygsækken, som gør det muligt for jer at målrette øvrige kampagner. 

 

Lavere returrate 

Liveshopping er “kendt for” at have en lavere returrate! Selvom at I måske til en start vil opleve et lavere antal konverteringer igennem jeres live event, er der betydeligt mindre sandsynlighed for, at de vil returnere varerne igen. 

Tip: Hvis I fx forhandler tøj, så prøv tøjet direkte på, og kom med en størrelsesguide. På den måde kan en forbruger lettere forholde sig til materialer og pasform kontra et opstillet modelbillede fra jeres hjemmeside. 

Dette er virksomheden Lykkebylykke især gode til:

Facebook og Instagram liveshopping – hvad skal du være opmærksom på?

Facebook og instragram checkout

Funktionen med tagging af produkter og muligheden for direkte checkout forsvinder faktisk fra Facebook Lives, da Reels bliver det nye format, som META vil fokusere på fremadrettet. 

De vil i stedet gøre det muligt at tagge produkter i Reels, men dette er endnu ikke kommet til Danmark. 

Liveshopping vil stadig være tilgængeligt direkte på Instagram, men først når checkout-funktionen kommer til Danmark (findes kun i USA indtil videre).

Instagram checkout

Et tredjepartsprogram kan derfor være din ven på Facebook, hvis du gerne vil sende live og have det helt optimale setup. Vi vil præsentere ELISA for dig efter næste afsnit. 

Hvordan fungerer det i praksis? 

Det er altså stadig muligt at gå live direkte fra Facebook af – bare uden checkout-funktion. Så her får du en kort guide. 

Du kan evt. følge denne guide, som Facebook Help har genereret: https://www.facebook.com/help/1916203341847533/?helpref=related_articles 

Læs Facebooks guide til at gå live

Men her får du vores mere specifikke guide til at gå live på Facebook:

  1. Findikonet på jeres virksomhedsprofil

Gå live fra Facebook

  1. Herefter bliver du præsenteret for to muligheder: ‘Gå live’ eller ‘Opret livevideobegivenhed’ 

Facebook gå live

Er det første gang du går live, er det endda muligt at oprette en testudsendelse, før du går live. 

  1. Hvis du vælger “Gå Live”, bliver du præsenteret for et desk-board med flere muligheder. Men egentlig bare tre simple steps: 
  • Tilslut videokilde 
  • Fuldfør opslagsdetaljer
  • Gå live 

liveshopping dashboard

Herfra får du mulighed for at customize din live udsendelse med beskrivelse, links, evt. filter og interaktionsværktøjer, som lægger op til, at målgruppen kan interagere. Du kan ligeledes planlægge din live til et andet tidspunkt og i den forbindelse oprette en begivenhed for eventet.

Det er overskueligt, og du får et simpelt udvalg af muligheder til at gå live direkte fra Facebook, men ønsker du endnu flere funktioner, data og salgsoverblik, er ELISA en oplagt samarbejdspartner.

ELISA – tredjepartsprogram 

ELISA er et tredjepartsprogram, som hjælper dig med at holde styr på dine liveshopping events. Det er nemt at bruge, og gør det ligeledes nemt for dine kunder at handle produkter under selve eventet. ELISA integrerer med alle større webshopløsninger som fx Shopify, Dandomain, Woocommerce, Magento m.m.

ELISA har hjulpet 1.200+ retailers på tværs af flere lande med at gå live og afholdt 7.000+ liveshopping events.

Hvis du vil have en kort introduktion til ELISA, så kig med her: 

Du kan faktisk oprette en gratis bruger, hvor du forbinder din Facebook og virksomhedsside til ELISA, og derfra kan du tjekke mulighederne ud. Det er helt gratis – og du behøver ikke koble et betalingskort til. Forbind nemt ved at følge guiden her: https://app.elisa.io/auth/en 

Elisa easy live sales

Derefter er det bare at følge denne 3-step guide fra oprettelse til den første live. 

Elisa tre simple steps

Faktisk kan du hente en gratis step-by-step guide fra ELISA, som forklarer i dybden med forbindelse og opsætning: https://elisa.io/da/gratis-vejledning/

Elisa connect

Du opretter selve live-kampagnen direkte igennem ELISA’s platform via profilen, der er blevet oprettet.

Elisa kampagne

Nemmere bliver det ikke! 

Du kan vælge mellem forskellige prissætninger på deres hjemmeside. Fx en light version til 200 kr. om måneden eller pro version til 400 kr. månedligt. Det er selvfølgelig en vurdering, om jeres budget kan være med til denne månedlige pris. Ellers er det bare at benytte den gratis version, som META tilbyder. 

Skaf et publikum – spred budskabet 

Der er ikke andet for end at komme i gang med test af liveshopping. 

Husk dog, at budskabet om jeres live event ikke spreder sig selv, men der er heldigvis meget at gøre for både at fange og skabe et publikum. Der er nemlig ingen grund til at hoste et online event, hvis ikke der er et publikum. Så husk at tydeliggøre: Hvor og hvornår eventet er!

Hvad kan du gøre herfra?

  • Del nyheden på sociale medier – især Facebook og Instagram. Lav nogle organiske opslag, hvor den kommende live præsenteres. 
  • Opret en begivenhed, så brugeren får påmindelser på Facebook om, hvornår eventet er. 
  • Opsæt også betalte annoncer, som linker ind til begivenheden med tilmelding til eventet. Med betalte annoncer kan I nå bredere ud end blot jeres faste følgere. 
  • Gør det attraktivt for brugeren at deltage – en konkurrence eller giveaway kan få endnu flere til at tilmelde sig. Brugeren skal have en grund til at deltage. 
  • Giv eventet en titel, så det fremstår som et ægte event. Det må gerne have et tema. 
  • Ligesom enhver anden kampagne er det nødvendigt at planlægge og overveje strategien for eventet. Vær forberedt på, hvilke spørgsmål der kan komme, og hvad I gør, hvis der kommer et spørgsmål, I ikke kan svare på? 
  • Hav styr på udstyr som mikrofon, kamera og computer. Det samme gælder for de produkter, der skal fremvises. 
  • Sørg ligeledes for at have en stabil internetforbindelse! 

Og hey, det er jo live, så det er ikke muligt at klippe og redigere efterfølgende. Er man ikke så vant til at stå foran et publikum, så øv gerne sessionen, inden det går løs. Hav en klar struktur for “programmet”, så publikum ved, hvad de kan forvente. 

Hvordan hjælper vi vores kunder hos BeSocial? 

Når vores kunder ønsker at annoncere en live begivenhed, taler vi først og fremmest om:

  • Hvem målgruppen for live udsendelsen er?
  • Hvor mange, der forventes, vil se med?
  • Hvor meget omsætning, der forventes, at live eventet vil generere?

Og herudfra kan vi have en dialog om:

  • Hvad kunden er villig til at betale pr tilmelding til begivenheden?
  • Og hvor mange tilmeldinger de ønsker via annonceringen?

Da live events er en af de sværeste kampagneformer at måle succesen af, anbefaler vi oftest kunden at bruge et mindre budget til en start for at vurdere, hvor mange tilmeldinger vi kan få til en fornuftig pris. En fornuftig pris afhænger naturligvis af, hvor meget selve eventet kaster af sig, og hvad der bliver af afledende omsætning de efterfølgende dage. Prisen pr tilmeldte til live eventet afhænger også af formålet – er det salg, brandloyalitet eller branding? 

Derfor vil vi efter en forventningsafstemning med kunden altid teste, om det overhovedet giver værdi til virksomheden at afholde live udsendelserne?