13. marts 2022|13 Minutes

TikTok er et socialt medie, som er kommet for at blive. Med over 800 millioner aktive brugere på platformen er det blevet et af de mest populære sociale medier i hele verden. TikTok var den mest downloadede app i iOS App Store fra januar 2018 – marts 2019. Det er hele fem kvartaler i træk.

På trods af den hurtige brugervækst er appen stadig forholdsvis ny. Derfor bør du overveje, om det giver mening for dit brand at bruge TikTok. Det er sjældent en god idé eller en fornuftig markedsføringsstrategi at kaste sig ud i et nyt socialt medie uden at have undersøgt dette nærmere.

Hvis du mener, at det giver mening for dit brand, skal du også tænke over ressourcer. Hvem er ansvarlig for at uploade indhold og står for at optage videoerne? Hvor meget budget har du brug for? Hvordan vil du måle resultaterne? Dette er alle ting, du skal overveje. Hvis dit brand opfylder mange af følgende kriterier, kan du overveje at oprette en profil hvis:

  • De fleste af dine kunder er yngre end 35 år
  • Dine produkter er visuelt tiltalende og demonstrative
  • Dit brand er trendy med en afslappet, sjov og “cool kid” -stemning
  • Du har ressourcerne (personale, budget osv.) til at kunne tilføje en anden kanal til dit brand

TikTok bliver brugt af alle aldersgrupper (størstedelen af ​​brugerne er dog yngre end 30 år). Kendte mennesker, influencers og brands bruger i høj grad også mediet, som er eget til at skabe hurtige og nemme videoer. Selvom TikTok stadig handler mest om at danse og mime, er der begyndt at være flere tendenser, som viser nye og kreative måder at bruge platformen på.

Det vil derfor være oplagt for dit brand at anvende TikTok, hvis du kan nikke genkendende til nogle af kriterierne ovenfor samt hvis du ønsker at nå ud til en ny og spændende målgruppe. Hvordan du starter din nye rejse på TikTok, vil jeg komme ind på i dette indlæg.

TikTok er en værdifuld platform for brands

TikTok giver enhver bruger mulighed for at gå viralt uanset antallet af følgere, hvilket gør platformen meget interessant. Du behøver nødvendigvis ikke at have 100.000 følgere for at nå et bredt publikum. I modsætning til Instagram og Youtube kan brugere selv med 0 følgere få millioner af visninger på en ny video. Content betyder alt på TikTok.

TikTok udvikler sig hele tiden for at hjælpe brands og platformens brugere. Annoncering er eksempelvis allerede en marketingstrategi, som virker for mange brands. Eksempelvis brugte brandet Guess, Tiktok til at promovere deres efterårs denim kollektion, hvor de opfordrede brugerne på TikTok til at anvende deres styles til musiknummeret ”Bebe Rexh’s I am a Mess”.

Brandet brugte også fire udvalgte influencers til at vise deres styles frem for at opnå en større rækkevidde samt skabe mere opmærksomhed. Kampagnen varede I seks dage, og der blev her lavet over 5.000 ”user generated” videoer, ti millioner videovisninger, en engagementsrate på 14,3 % samt hele 12.000 nye følgere for brandet på TikTok.

Du har derfor som brand nogle rigtig gode kort på hånden i forhold til at opnå rækkevidde og kendskab på TikTok.

Hvilket content performer bedst på TikTok 

I modsætning til andre sociale medier er der en stor trendkultur på TikTok. Selvom originale og kreative videokoncepter kan virke fint, er de bedst performende videoer ofte dem, der er lette at kopiere fra andre eksisterende trends. Dans fylder rigtig meget på TikTok, men det er ikke kun disse typer af videoer som kan gå viralt eller skabe meget interaktion. Der er virale tendenser inden for nærmest alle kategorier. Dyr, læbesynkronisering, mode, fitness, komedie, pranks og udfordringer. Det er ofte de meget simple og sjove videoer, som er de mest succesfulde. Det kunne være læbesynkronisering, hvor formålet er at spille en anden person og få det til at se ud til, at det er dig, som snakker eller synger.

Hvis du er i tvivl om, hvor du skal starte på TikTok, bør du tage et kig på ”udforsk siden”, hvor du vil kunne finde inspiration til dit eget content. Her vil du også kunne finde alle de mest populære hashtags baseret på din geografiske lokalitet samt de mest populære videoer sorteret efter kategori.

Starten på din nye kanal

TikTok er fyldt med interessante videoredigeringsfunktioner og effekter, der gør det til en af ​​de mest alsidige og brugervenlige redigeringsprogrammer. Uanset, hvad dit niveau er indenfor dette område, kan du oprette sjove og spændende videoer på TikTok takket være appens intuitive layout og brugervenlige værktøjer.

Lad os starte med en gennemgang af appen. Når du åbner appen, ser du to feeds side om side. Det første feed kaldes For You, hvor der vil komme tilfældige videoer frem. De fleste brugere anvender 75% af deres tid på For You-siden. En god sammenligning kunne være, at det minder om et sted mellem Instagram Explore-siden og Facebooks nyhedsfeed. Dette feed vil indeholde populært indhold, splinternyt indhold og indhold, der snart kan gå viralt.

Jo mere tid du bruger på TikTok, jo mere skræddersyet vil din For You-side være for dig, dine interesser og hvad du vil engagere dig i. Ved siden af ​​For You-siden er dit follower feed. Her ser du kun indholdet af de brugere, du har valgt at følge. En god måde at komme i gang med TikTok er at følge brands og influencers i en lignende niche, men som ikke nødvendigvis er konkurrenter.

Anvend dine foretrukne filtre til din video

Du kan enten starte helt fra bunden eller uploade din egen video fra din kamerarulle. For at komme i gang skal du trykke på ikonet Opret video for at optage en video. Vælg derefter fra en række forskellige effekter og optagelsesværktøjer, som er placeret til højre og nederst på skærmen.

Der er flere TikTok-videoredigeringsværktøjer at vælge imellem, herunder:

Flip

Vælg det kamera, du vil bruge til at optage dit TikTok-videoindhold, frontvendt (dvs. selfie-kamera) eller bagudvendt.

Hastighed

Ved hjælp af hastighedsværktøjet kan du nedsætte eller fremskynde optagelsen. Du kan bruge dette på bestemte dele af din optagelse og justere i hvert segment.

Beautymode

Skønhedsværktøjet er et AR-filter, der kan skjule pletter og udjævne din hud. Dette giver dig et “airbrushed” look.

Filtre

TikToks filtre kan anvendes før eller efter optagelse. For at anvende filtre skal du vælge Filtre-knappen og swipe til venstre for at få vist preview. Du kan også foretage dit valg fra den nederste menu. TikTok har endda kategoriseret filtre for at hjælpe dig med at vælge, hvad der er bedst til, hvad du fotograferer, inklusive portræt, landskab og mad.

Timer

Dette giver dig mulighed for at indstille en nedtælling af automatisk optagelse, hvis du vil optage håndfrit. Du kan også indstille, hvor meget af din video, du vil optage på én gang.

Flash

Tryk på flashikonet for at tænde for telefonens lommelygte, og tryk på det igen for at slå det fra. Bemærk: Dette er kun tilgængeligt for det frontvendte kamera.

Lyde

Øverst på din skærm vil du bemærke en musiknote mærket “Tilføj en lyd.” Tryk på knappen for at vælge den musikoverlejring eller lydeffekt, du vil optage med. Fra lydmenuen kan du søge efter en lyd, hvor du også kan finde alle de mest populære lyde/sange. Du kan også optage indhold til enhver lyd, der bruges i en eksisterende TikTok-video ved at trykke på lydetiketten og vælge “Brug denne lyd.”

Effekter

Vælg effekt-ikonet nederst til venstre på din skærm for at åbne TikToks fane Effekter. Der er hundredvis af effekter at vælge imellem med kategorier, der eksempelvis inkluderer: Trending, træning, skønhed, ansigt samt specialeffekter.

Optag din første TikTok video

Når du har valgt dine optagelseseffekter, er det tid til at begynde at filme.

Hvis du vil optage håndfrit, skal du bruge nedtællingsindstillingen til at optage din video. Det giver dig mulighed for at optage et afsnit videoindhold uden at holde optagetasten nede.

Vælg videotid, og tryk på start nedtælling. Når nedtællingen er slået til, tæller appen tre eller ti sekunder og starter derefter optagelsen. Du kan enten indstille et stoppunkt for din optagelse på forhånd eller trykke på optageknappen for at stoppe optagelsen manuelt.

Du kan også optage din video ved at holde optageknappen nede. TikTok har en rigtig god videoredigeringsfunktion, hvor du har mulighed for at optage i “segmenter”. Det betyder, at du kan holde optageknappen nede og slippe, og derefter trykke igen og optage fra, hvor du kom til.

Rediger din video

Når du er færdig med at optage alle dine segmenter, skal du trykke på det lille ”checkmark” for at skifte til TikToks videoeditor. Her vil du kunne se funktionerne: Filtre, Juster klip, Stemmeffekter, Voiceover, Trim og Volumen til højre på din skærm.

I den nederste menu kan du tilføje lyde, effekter, tekst og klistermærker. Når du er tilfreds med din video, skal du klikke på Næste.

Offentliggør din video

Endelig er det tid til at offentliggøre din TikTok-video. Men før du kan dele din nye video med omverden, er det en god ide at lave en ”caption” til din video og inkludere en håndfuld hashtags, der øger din rækkevidde. Den ideelle caption til TikTok skal være kort og beskrive det indhold, som du deler.

Konklusion

Uanset, hvad dit brands USP er, findes der mange forskellige kreative muligheder, som blot venter på dig på TikTok. Selvom din første TikTok video måske ikke bliver en succes, skal det ikke ødelægge oplevelsen for dig. Selv de største profiler på TikTok oplever forskellige reaktioner på deres videoer. Husk, at du ikke behøver at have 100.000 følgere for at nå et bredt publikum. Det er en af de største fordele på TikTok. Det er derfor vigtigt, at du bliver ved med at prøve at teste forskellige videoer af, indtil du har fundet den rette metode for dit brand og din målgruppe.