4. april 2022|13 Minutes

74 % af forbrugerne finder inspiration til shopping via sociale medier, og for 70 % af dem er modetøj den kategori af produkter, som de udforsker mest. Med Facebook- og Instagram Shopping kan du forvandle jeres sociale profiler til inspirerende butiksvinduer og direkte salgskanaler. Så hvad venter du på?

Hvad er Instagram Shopping?

En Shop er et digitalt og inddragende butiksvindue på Instagram, som giver brugerne mulighed for at opdage og udforske produkter fra brands via opslag, historier og annoncer på Instagram – direkte i applikationen.

Du kan skabe en inspirerende shoppingoplevelse for jeres målgruppe ved at organisere brandets produkter i samlinger ud fra temaer, som er med til at formidle brandets historie. Og ved at tilføje flotte coverbilleder til samlingerne kan du skabe et virkelig godt indtryk blandt dem, som møder jeres brand for første gang.

Hvorfor Instagram Shopping?

Instagram Shopping bidrager ikke blot til en friktionsløs købsoplevelse: Det sociale butiksvindue giver jer adgang til en række funktioner, som I kan bruge til at få flere til at opdage jeres brand og produkter.

Og det fungerer virkelig godt! I nedenstående eksempel har vi opsat en international Facebook- og Instagram Shop for et brand, som herefter er begyndt at tagge dets produkter i opslag og historier på Instagram.

På blot to måneder har den organiske indsats resulteret i 16.000 produktvisninger på Facebook og Instagram, hvor den tidligere blot resulterede i kliks og likes. Brandets sociale profiler er altså på ingen tid blevet forvandlet til inspirerende shoppingkanaler.

Tagging af produkter i opslag og historier

Når en shop er tilknyttet brandets konto på Instagram (og Facebook), er det muligt at tagge webshoppens produkter i opslag og historier på begge platforme. Dermed kan I omsætte organisk og viral synlighed til værdifuld trafik og kunder til webshoppen.

“Se link i bio” er fortid på de sociale medier: Forbrugerne forventer at kunne shoppe de produkter, de opdager, når de opdager dem – ellers finder de et andet sted af handle.

Synlighed i shopsektionen på Instagram

Med en Instagram Shop bliver jeres produkter synlige i Facebook Marketplace (ultimo 2022) og i fanen “Shopping” på Instagram. Især jeres følgere vil opdage nye produkter på jeres shop, men hvis du scroller ned gennem shopsektionen på Instagram, vil du se, at du også bliver præsenteret for produkter fra brands, som du ikke kender.

Kommercielle samarbejder med influencers

Shops gør det også nemmere at omsætte partnerskaber med influencers til reel forretningsværdi: I kan tilføje en influent, som I har et samarbejde med, som Shopping Partner på Instagram.

Når det sker, tilføjes der et link til jeres Instagram Shop på influentens konto, og influenten kan dermed tagge jeres produkter i opslag og historier.

I ovenstående eksempel fra influenten, @lourdes_manco, der repræsenteres af WeInfluence, har Sinnerup tilknyttet hende som Shopping Partner. Dermed kan hun tagge deres produkter i de opslag og historier, hvor de indgår.

Når Instagram Checkout lanceres i Europa, bliver det muligt at opsætte provisionsordninger med kreatører direkte på Instagram og dermed for alvor etablere kommercielle partnerskaber, som bidrager til bundlinjen.

Salgsfremmende kundeloyalitet

Deler jeres kunder opslag og historier om jeres produkter på de sociale medier? På sigt bliver det muligt for alle brugere at tagge produkterne fra jeres shop på Instagram. Dermed kan I for alvor aktivere loyale kunder som salgsfremmende brandambassadører.

Indsigt fra Commerce Manager

Kunne det ikke være interessant at se, hvilke produkter flest brugere interagerer med på Facebook og Instagram? Det kan du i Commerce Manager fra den dag, jeres Instagram Shopping opsættes.

Du kan også få indsigt i, hvem der interagerer med produkterne, og hvor mange der klikker sig videre fra jeres Instagram Shop til webshoppen for at købe produkterne.

Via Commerce Manager kan du altså påvise (dele af) den monetære værdi af jeres opslag og historier på Instagram, hvilket må være drømmen for de fleste Social Media Managers og E-Commerce Managers. Det kræver dog, at I har implementeret Metas pixel på jeres webshop.

Eksempler på Instagram Shops

De fleste brands har efterhånden forbundet deres webshop med deres konto på Instagram, men det er i skrivende stund de færreste, som har opsat en reel Instagram Shop, hvor produkterne er organiseret i samlinger ud fra aktuelle kollektioner og kategorier.

Nedenfor finder du nogle eksempler på brands, som skaber inspirerende og inddragende shoppingoplevelser via deres Instagram Shops. Vær opmærksom på, at de i skrivende stund kun vises i mobiludgaven af Instagram.

Hvordan opsættes Instagram Shopping?

For at opsætte Instagram shopping skal jeres webshop være forbundet til jeres Commerce Manager (handelsadministrator) i Business Manager via et produktfeed eller en direkte integration.

Hvis I allerede er i gang med social commerce herunder annoncering på Facebook og Instagram, bør forbindelsen allerede være etableret, da den er nødvendig for, at der kan anvendes dynamiske annonceformater i kampagner.

Du kan bekræfte dette ved at besøge jeres Business Manager og klikke på Handelskonti i menuen til venstre. Her skulle du gerne kunne se en handelskonto med virksomhedens navn.

Såfremt I ikke har en handelskonto, skal forbindelsen muligvis etableres først. Dette er desværre for teknisk til at formidle i et indlæg som dette, men hvis I vil i gang med social commerce, er I velkomne til at kontakte os. Vi er klar til at rådgive jer om jeres muligheder. Helt uforpligtende, naturligvis.

Opsæt jeres Facebook- og Instagram Shop

Åben handelskontoen i Handelsadministrator, klik på Forretninger i menuen til venstre og herefter knappen Rediger butik.

Du vil nu få vist, hvordan jeres Instagram Shop ser ud i øjeblikket.

Indstil shoppen

Inden du begynder at opsætte produkter og samlinger i shoppen, er der nogle indstillinger, som du med fordel kan justere.

Ved at deaktivere “Optimer layout” under “Layout” sørger du for, at alle shoppens besøgende ser samme layout, herunder rækkefølgen på produkter og samlinger. Det kan være en fordel, hvis du vil have fuld kontrol over shoppens fortælling.

Ved at vælge “Standard” under Indstillinger ➝ Inventar sørger du for, at alle produkter automatisk vises i jeres forretning på Instagram.

Opsæt samlinger

Hvis du vil præsentere en bestemt kategori eller kollektion af produkter, skal du klikke på Tilføj ny og vælge Samling. Du kan vælge at vise samlingen med et coverbillede eller som en sektion, hvor fire produkter præsenteres i stedet for et coverbillede.

Vælg den ønskede visningsform og klik Bekræft.

Du kan nu oprette eller vælge den samling af produkter, som du ønsker at vise frem. Klikker du på Opret samling, kan du oprette en samling med udvalgte produkter. Denne fremgangsmåde er simpel, men den kræver meget vedligeholdelse, da du så løbende skal ind og tilføje nye produkter til samlingen.

Den smartere løsning er, at få jeres social commerce bureau – eller den kollega, som administrerer jeres annoncering på Facebook og Instagram – til at oprette de ønskede samlinger i Commerce Manager ud fra dataet i jeres produktfeed.

På den måde skal du blot vælge den ønskede kategori eller kollektion på liste, og så vil den automatisk indeholde de nyeste produkter fra jeres webshop fra netop den kategori eller kollektion. Man kan endda indstille samlingerne sådan, at de kun skal indeholde webshoppens nyheder.

Det er smart! Og det er sådan, at brands som Name It, NÜ Denmark og Wheat har opsat deres Instagram Shops.

Når du har valgt eller oprettet den ønskede samling, kan du redigere i titlen og tilføje et valgfrit coverbillede til den, så den bidrager til shoppens tematiske fortælling.

Opsæt udvalgte produkter

Hvis jeres webshop ikke har kategorier eller kollektioner med mange produkter – eller I blot ønsker at fremhæve nogle bestemte – kan I med fordel tilføje udvalgte produkter til jeres Instagram Shop.

Clean Up (@cleanuphaircare) benytter sig for eksempel af denne fremgangsmåde, da deres fortælling er, at de har allergivenlige produkter til hele hårrutinen.

Hvis du vil præsentere et bestemt produkt, skal du klikke på Tilføj ny og vælge Produkt. Herefter kan du manuelt vælge det ønskede produkt – eller lade Instagram vælge det produkt, som den enkelte bruger skal se.

Offentliggør shoppen

Når du har opsat de ønskede produkter og samlinger, kan du forhåndsvise shoppen på hhv. Facebook og Instagram samt fra forskellige markeder. Såfremt at alt er, som det skal være, skal du blot klikke på Offentliggør opdateringer, og så vil den blive vist, så snart den er godkendt. Det tager typisk kun nogle minutter, men kan tage længere tid.

Tips til Instagram Shopping

Skab en lokal oplevelse

De fleste af vores kunder har shops til hvert af de markeder, som de sælger til, og som udgangspunkt er det kun muligt at tilknytte én webshop til én Commerce Manager og dermed én Instagram Shop.

Og det er ikke optimalt for brugeroplevelsen, for tilknytter man den tyske shop, vil danske brugere se titler og beskrivelser på tysk samt priserne i Euro – ligesom at de vil blive sendt til den tyske shop, når de klikker på købsknappen og vice versa.

Heldigvis kan dette løses ved at tilføje lande- og sprogfeeds til jeres Commerce Manager. Det er dog relativt teknisk, og du vil derfor skulle have jeres udviklere eller bureaupartner til at hjælpe.

De Instagram shops, der er eksempler på ovenfor, er alle tilpasset til den enkelte brugers land og sprog – og det bidrager uden tvivl til en bedre købsoplevelse.

Forhåndsvisning af Instagram Shop på det tyske marked

Forhåndsvisning af samme Instagram Shop på det danske marked

Skab engagement med en karrusel

Du kan opsætte sammenhængende samlinger eller produkter i en karrusel i shoppen. Det vil f.eks. være oplagt, hvis I ønsker at fremhæve både sandaler, stilletter og sutsko uden, at disse mange underkategorier af sko stjæler opmærksomheden fra de resterende samlinger.

Indsæt en sektion med personlige forslag

Når du tilføjer en samling af typen “Samling af produktbilleder”, kan du vælge blandt Facebooks Suggested Collections frem for at lave samlingen selv.

Her finder du blandt andet sektionen “Foreslået til dig”, som præsenterer brugerne for de produkter, som Facebooks algoritme vurderer, de vil være mest interesserede i – f.eks. fordi de tidligere har interageret med dem.