Plantorama
80 % lavere klikpris end Pinterest benchmark
For Plantorama har vi i samarbejde med vores tilknyttede Pinterest Partner Manager i Norden skræddersyet en kampagneskabelon, der markedsfører guideuniverset på plantorama.dk på en måde, der nu skaffer udgående kliks til en pris, der er 59 % lavere end prisen, vi havde på samme kampagne, før skabelonen blev defineret. Kampagnen skaffer også trafik til en pris, der ligger 80 % under Pinterests officielle benchmark for udgående klik. Læs her, hvordan vi gjorde.
Det gjorde vi:
Vores primære udfordring var at forbedre Plantoramas Pinterest-kampagne ved at optimere annonceringsstrategien og tilpasse kreative annoncer til platformen. Vi ønskede at opnå et mærkbart bedre resultat end på den tidligere sammenlignelige kampagne samt benchmark for oCPC (udgående pris per klik) og oCTR (udgående klikrate) i Danmark, baseret på Pinterests egne data.
Vi implementerede en innovativ tilgang, der involverede udviklingen af en ideel kampagnestruktur specielt tilpasset Pinterests unikke annonceringsmiljø. Vi udarbejdede skræddersyede annoncekreativer, der appellerede til Plantoramas målgruppe og passede naturligt ind i feedet på platformen samt udstrålede en tydelig brand identitet. Kampagnens formål var at hjælpe målgruppen med at få succes med haveprojekter. Ved at give Pinterest frihed til at målrette de relevante personer i målgruppen og optimere kampagnen udnyttede vi platformens fulde potentiale og var synlige for brugerne, når de havde størst interesse i annoncerne, hvilket kunne afspejles på kampagnens klikrate, der lå 538 % over benchmark for oCTR i Danmark.
Tilpasning af annoncekreativer
Vi arbejdede tæt sammen med både Pinterest og Plantorama på at videreudvikle de annoncekreativer, som vi havde anvendt tidligere, til nye, der var mere Pinterest-venlige. Dette gjorde vi blandt andet ved at:
- gå fra det kendte Meta storyformat (9:16) til Pinterest Standard Ad format (2:3)
- tilføje en større font til overskriften og tilknytte en underoverskrift med en tydelig CTA
- udvælge og optimere de guides og dertilhørende stillbilleder, vi havde til rådighed, som lå tættest op ad det øvrige indhold, brugeren fik vist i sit feed.
Tilpasning af kampagnestruktur
Vi skiftede altså fra et setup, der var adopteret fra det velkendte annonceringsmiljø på Meta til en struktur, der blev skræddersyet til Pinterests annonceplatform. Dette sikrede, at vi udnyttede alle tilgængelige funktioner og værktøjer optimalt.
Det, der særligt gjorde sig bemærkelsesværdigt, var forbedringen af CPM (pris per 1000 eksponeringer). Hvor målgruppen før var meget søgeordsspecifik, lod vi nu Pinterests algoritme udvælge de mest relevante personer i målgruppen, som sikrede, at annoncerne blev leveret til de rette mennesker på det rette tidspunkt. Dette resulterede i en 53 % lavere CPM.
Samtidig oplevede vi en positiv udvikling i klikraten efter tilpasningen af kreativernes format og layout. Her steg klikraten med 11 %.
Resultatet
80%
Lavere klikpris (sammenlignet med benchmark)
59%
Lavere klikpris (sammenlignet med tidligere kampagne)
538%
Højere klikrate (sammenlignet med benchmark)
11%
Højere klikrate (sammenlignet med tidligere kampagne)
Vores indsats har resulteret i bemærkelsesværdige resultater, der overgår både tidligere kampagner og branchestandarder i Danmark, ifølge Pinterests egne data.
Hvis du skal i gang med Pinterest annoncering, er det altså vores stærkeste anbefaling, at du lægger ekstra kræfter i at udarbejde en kampagneskabelon. Når du har opskriften på din kampagnestruktur, har du et værdifuldt grundlag til at analysere og optimere performance på dine annoncer.
Teamet bag casen
Et samarbejde med os foregår aldrig på sidelinjen. Tværtimod. Vi er passionerede, proaktive og inddragende – og vi brænder for at skabe digitale succeshistorier.